Gezondheid

Last van verstopping? Dit zijn de oorzaken en tips als poepen niet lukt

last-van-verstopping-dit-zijn-de-oorzaken-en-tips-als-poepen-niet-lukt.jpg

Poepen. We doen het allemaal dagelijks. Tenminste, dat is wel de bedoeling. Toch kun je soms last krijgen van verstopping. De oorzaken hiervoor lopen erg uiteen, maar één ding hebben ze gemeen: je kunt er flink buikpijn van krijgen. Daarom hebben we een paar tips voor je op een rijtje gezet. 

Zo ben je voortaan sneller van je verstopping af. 

Last van verstopping door het overslaan van ontbijt 

Er zijn een aantal veelvoorkomende oorzaken waardoor je last kunt krijgen van verstopping. Kijk allereerst eens naar je voedingspatroon. Om te kunnen poepen, moeten je darmen namelijk aan het werk worden gezet. Dat begint al in de ochtend. Als je je ontbijt overslaat, blijven je darmen nog op een laag pitje. Probeer dus elke dag het liefst vezelrijk te ontbijten om je stoelgang op gang te brengen. 

Vezelrijk en gezond eten

Maar alleen met een goed ontbijt ben je er nog niet. Ook de rest van de dag heb je voldoende vezels nodig. Deze werken in je darmen namelijk als een soort spons en nemen water op. Hierdoor wordt je ontlasting soepel en zacht. Je lichaam heeft naast onoplosbare vezels uit volkoren- en graanproducten, ook oplosbare vezels nodig. Die laatste vind je vooral in groente en fruit. Probeer dus dagelijks gevarieerd te eten en te wisselen tussen aardappels, zilvervliesrijst, volkorenbrood en volkorenpasta, groente, fruit en peulvruchten. Ook wanneer je wisselt van dieet of wanneer je bijvoorbeeld op vakantie anders eet kun je last krijgen van verstopping.  

Voldoende vocht

Heb je vooral last van harde en droge ontlasting? Dat betekent vaak dat je te weinig vocht binnen krijgt. Probeer op een dag minimaal 1,5 tot 2 liter te drinken. Zeker wanneer je extra veel vezels eet of wanneer je ontlasting hard is, is het aan te raden nog net iets meer te drinken. 

Blijf in beweging 

Last van verstopping sinds je bent gestopt met sporten? Ook dat kan heel goed kloppen. Lichaamsbeweging stimuleert namelijk je darmen. Daarom moeten sommige mensen na of al tijdens een work-out naar de wc. Probeer dagelijks minimaal een half uur te bewegen, het liefst intensief. Heb je daar tijdens een drukke werkdag geen tijd voor? Probeer dan om bijvoorbeeld drie keer tien minuten te wandelen. 

Hou je boodschap niet te lang op

Voel je dat je naar de wc moet? Stel dit dan niet te lang uit. Ontlasting ophouden is niet goed voor je lichaam, het blijft namelijk langer dan nodig in de dikke darm. In de dikke darm wordt het vocht weer onttrokken uit je ontlasting, waardoor dit harder en droge wordt. Daarnaast kan je lichaam als je vaak je boodschap ophoudt, de prikkel dat je nodig moet steeds minder goed aanvoelen. Oftewel: als je moet dan moet je. Neem daarnaast ook de tijd en een juiste houding op de wc aan. 

Lees ook: Dít vertellen deze 10 ‘poepsoorten’ je over je gezondheid

Probeer te ontspannen

Stress heeft veel invloed op je lichaam, en zo ook op je darmen. Bij veel spanning, drukte, slecht slapen en stress kun je last krijgen van verstopping. Heb je het idee dat dit de oorzaak is dat je moeilijker naar de wc kunt? Probeer dan dagelijks te zorgen voor voldoende ontspanning en waar het kan stress en drukte te vermijden. 

Naar de dokter

Er is sprake van verstopping wanneer je minder dan tweemaal per week poept. In de meeste gevallen kom je er met de bovenstaande tips weer snel van af. Is de obstipatie na vier tot zes weken nog niet over, of heb je daarnaast ook last van (veel) gewichtsverlies, bloedverlies, pijnlijke aandrang of een sterke verandering van je stoelgang? Dan is het verstandig om contact op te nemen met de huisarts. Meestal kan dit worden verholpen met een laxeermiddel. Mocht een laxeermiddel ook niet werken, dan kan het zijn dat de arts verder onderzoek doet. Dat kan zowel inwendig als uitwendig zijn.

Bekkenbodemspierprobleem

Uit een gesprek of onderzoek van een arts kan bijvoorbeeld ook blijken dat je last hebt van een bekkenbodemspierprobleem. In dit geval moet je veel persen in plaats van dat de ontlasting ontspannen naar buiten komt. Hiervoor bestaat speciale bekkenbodemfysiotherapie. Daarbij leer je je bekkenbodemspieren beter te gebruiken en vooral te ontspannen, waardoor je voortaan makkelijker naar de wc kunt.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.  

Bron | Maag lever darm stichting, Gezondheidsnet, Gezondidee, ASZ
Beeld | iStock

Margriet 37 ligt in de winkel! Met daarin favoriete zomerrituelen, tips om je gezondheid een boost te geven, een onderzoek naar leeftijdsdiscriminatie en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant