Gezondheid

Last van slaapproblemen? Dit hormoon kan in de zomer de boosdoener zijn

slapeloosheid-zomer.jpg

Heerlijk, die lange zomerdagen waarop het pas laat donker wordt. Helaas kunnen die langere dagen er ook voor zorgen dat je minder goed slaapt. Als je al last hebt van slaapproblemen, kun je door de korte tijd dat het donker is een nóg minder goede nachtrust hebben. De boosdoener? Het hormoon melatonine. 

Volgens de Amerikaanse National Sleep Foundation kunnen hormoonproblemen de oorzaak zijn van slapeloosheid (insomnia) en andere vormen van slecht slapen, zo bericht de website bustle.com. Slaapproblemen worden in verband gebracht met zogenaamde neuro-endocriene disfunctie, wat betekent dat er minder hormonale stoffen in de bloedstroom belanden. In de zomer maken we minder melatonine aan en dat hormoon hebben we juist hard nodig voor een goede nachtrust. Vandaar dat een aantal van ons in de zomer vaker wakker ligt.

Melatonine en het seizoen

In de zomer is het ’s ochtends eerder licht en word je waarschijnlijk ook eerder wakker door de zon die naar binnen schijnt. Je hebt het idee dat je veel te kort hebt geslapen, omdat er veel minder melatonine wordt aangemaakt als je ogen worden blootgesteld aan zonlicht. Ook maakt je lichaam later op de avond melatonine aan, waardoor je ook pas later het idee krijgt dat je moe bent. Die combinatie zorgt ervoor dat je in de zomer veel minder goed slaapt dan in de winter.

Later naar bed

Daarnaast zijn veel mensen op lange zomerdagen ook actiever dan in de winter, waardoor we later naar bed gaan. Doordat we ’s ochtends wel weer vroeg wakker worden door de zon, slapen de meesten van ons een stuk korter dan in de winter.

Risico op depressie

Tijdens de eerste dagen van de zomer kun je het nog volhouden op een paar uur minder slaap per nacht. Maar als je voortdurend wakker wordt door de zon terwijl je niet voldoende rust hebt gehad, kan dit leiden tot meer slaperigheid overdag en zelfs tot depressie, zo blijkt een studie gepubliceerd in het American Journal of Epidemiology.

Dit kun je doen

Om slaperigheid en depressie te voorkomen, is het slim om het ’s nachts donker te houden in je slaapkamer. Investeer in verduisterende gordijnen zodat je van het licht in elk geval geen last hebt.

‘Nieuw’ slaapdrankje

Heb je – ongeacht de seizoenen – moeite met in slaap komen? Zorg dat je goed ontspant voordat je naar bed gaat. Wanneer je rustiger wordt in je hoofd, slaap je sneller in. Probeer ook deze moon milk uit, dit is de nieuwe variant op het klassieke slaapdrankje warme melk met honing. En lees, zolang het zo warm blijft, deze 18 trucjes om lekker te slapen tijdens een hittegolf.

Bronnen | libelle.nl, bustle.com, American Journal of Epidemiology
Beeld | iStock

Ook interessant om te lezen

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in opmargriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant