Last van een knorrende maag? Dit is waarom je buik geluid maakt Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Last van een knorrende maag? Dit is waarom je buik geluid maakt

Het kan een teken zijn dat je honger hebt of juist eten aan het verwerken bent: een knorrende maag. Het is volkomen normaal, maar kan wel voor wat ongemak zorgen, zeker als het geluid hard is. Hoe ontstaan die geluiden in je buik en wat kun je ertegen doen?

Een buik die geluid maakt is goed te verklaren: eten, drinken, maagsappen en lucht worden vervoerd door je organen. Dit geluid komt voornamelijk vanuit je darmen, waar sprake is van een peristaltische beweging. Dit houdt in dat je darmen een knijpende beweging maken, waardoor de voedselbrij in je darmen vermengd wordt met maag- en andere verteringssappen. Die knijpende beweging zorgt ervoor dat dit geheel naar beneden geduwd wordt.

Daarom maakt je buik geluid

De knijpende bewegingen in je buik, zijn niet de veroorzaker van het geluid dat je soms hoort. Dat geknor of rommelende geluid wordt veroorzaakt door de samentrekkende beweging, in combinatie met gas of vocht en wordt ook wel borborygme genoemd. Een andere oorzaak voor een knorrende maag is honger. Als je honger hebt, worden door de hersenen bepaalde stoffen geactiveerd. Deze geven een signaal door aan de darmen en maag, waarna de spieren gaan samentrekken en geluid veroorzaken.

Zodra je gaat eten, wordt het in je buik stiller. Zodra je darmen het voedsel gaan verwerken, kan je buik weer grommen of knorren. Dit komt doordat de wanden van je maagdarmkanaal dan samentrekken, om het eten door je darmen te persen, zodat het verteerd kan worden. Dit is weer dezelfde peristaltische beweging als we eerder noemden. Het is voor iedereen verschillend wanneer dit gebeurt. Bij sommigen kan dit al snel na het eten zijn, bij anderen duurt het een paar uur of komt het geluid ‘s nachts pas.

Een knorrende maag

Niet alleen je darmen, maar ook je maag kan geluid maken. Deze maakt ook samentrekkingen, om het voedsel richting de dunne darm te duwen. “Omdat je maag (net als de rest van het spijsverteringstelsel) in feite een holle ruimte is, kan dit vooral bij een lege maag voor het nodige geluid zorgen,” zegt Marianne Rook van de Maag Lever Darm Stichting. “Vandaar dat een knorrende maag een teken kan zijn dat je trek hebt.”

Meer geluid

In principe is je maagdarmkanaal de hele dag bezig om de boel schoon te houden, voedsel te bewegen en spijsverteringssappen aan te maken. Over het algemeen geeft dit geen geluid. Vooral als er sprake is van te veel gas kun je last krijgen van rommelende darmen. “Dit kan komen door te snel eten, maar ook door koolzuurhoudende dranken”, legt huisarts Tamara de Weijer uit. “Ook bepaalde specerijen en zoetstoffen als sorbitol kunnen voor meer gasvorming zorgen,” vult Marianne Rook aan.

Aanvullende klachten

Je darmen en maag maken dus vrijwel altijd geluid. Als er naast deze geluiden ook andere klachten zijn, zou het kunnen dat er meer aan de hand is en je misschien last hebt van een onderliggende aandoening. Denk aan klachten als misselijkheid, overgeven, diarree, koorts, duizeligheid of verstopping. Twijfel je of er iets anders speelt, bijvoorbeeld door de aanvullende klachten waar je last van hebt? Dan kan het verstandig zijn om contact op te nemen met je huisarts.

Te veel gas

Niet alleen een rommelend geluid kan vervelend zijn, ook te veel gas en de daarbij behorende winderigheid, kunnen zorgen voor ongemak. Je kunt last hebben van te veel gas als je overgevoelig bent voor bepaalde levensmiddelen, denk bijvoorbeeld aan knoflook, ui, bonen en linzen. Als je last hebt van te veel gas of een borrelende buik, kan het verstandig zijn om in de gaten te houden wat je eet. In combinatie met een opgeblazen gevoel of plakkerige ontlasting, kan er bijvoorbeeld sprake zijn van het prikkelbaredarmsyndroom (PDS).

Een rommelende buik tegengaan

Een rommelende buik kan geen kwaad, maar kan wel vervelend zijn. Een behandeling hiervoor is niet nodig, maar als je ook last hebt van een opgeblazen gevoel of een te veel aan gas, kan het verstandig zijn om bepaalde voedingsmiddelen te vermijden. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde soorten fruit, zoals appels, perziken en rozijnen, bepaalde soorten groente, zoals broccoli, artisjok en kool, en bonen. Daarbij kunnen ook koolzuurhoudende dranken en zoetstoffen zorgen voor meer gas. Probeer ook niet te veel en te snel lucht binnen te krijgen, bijvoorbeeld door te snel te eten. Dit kun je doen door een rietje te gebruiken als je drinkt.

Bron | Nu.nl, Healthline

Nynke KooyGetty Images/iStockphoto

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden