Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Langzaam eten: de truc tot minder eten?

langzaam-eten.png

Hollebolle Gijs, die kon schrokken, grote brokken. En misschien dat-ie daarom ook wat pondjes te zwaar was? Uit meerdere onderzoeken komt namelijk naar voren dat mensen die snel eten, vaak ook meer eten. Misschien herken je het wel. Gelukkig zijn er genoeg trucs om jezelf een beetje af te remmen.

Uit onderzoeken naar eetsnelheid bleek dat mensen die langzaam eten ook minder eten én daarna geen trek meer hebben. Dat is goed nieuws. Het minder goede nieuws is dat deze onderzoeken zijn uitgevoerd in een onderzoeksomgeving, dus niet bij de mensen thuis aan de keukentafel.

Dus welke methoden om langzamer te eten in de praktijk nou echt werken moet nog beter worden onderzocht. Maar met deze tips van Rita Zeelenberg uit het boek Ontspannen eten kun je jezelf wel een rustiger eettempo aanleren. Dit zorgt er volgens Zeelenberg ook voor dat je jezelf de kans geeft te merken wanneer je genoeg hebt gegeten.

1. Maak het jezelf wat lastiger

Eet eens een maaltijd met je niet-dominante hand. Of leg eetstokjes naast je bord in plaats van gewoon bestek. Kinderbestek gebruiken helpt ook. Eet een boterham met bestek in plaats van uit de hand. Kies pelpinda’s in plaats van gepelde nootjes.

2. Gebruik een hulpmiddel

Zet bijvoorbeeld een timer of kookwekker op tafel die je om de paar minuten laat afgaan. Bij elk signaal neem je een minuut pauze. Gebruik de pauze om een ontspannen houding aan te nemen en een keer diep adem te halen.

3. Eet waarnemend

Geef woorden aan alle waarnemingen die je doet op het gebied van textuur, temperatuur, smaak en wat je maar opvalt. Als het goed doet kun je onmogelijk snel eten.

4. Snijd of mix je voedsel niet te fijn

Kijk, ruik en proef met volle overtuiging. Je zintuigen zijn een geweldige bron van nieuwe indrukken op elk moment dat je eet. Ze maken het je makkelijk om er met je aandacht bij te blijven. Smaken, geuren en texturen van je voedsel veranderen constant terwijl je eet. En merk dat je zintuiglijke sensaties afnemen? Dan ben je misschien verzadigd.

ontspannen etenMet aandacht naar een evenwichtig eetpatroon

Deze tips zijn afkomstig uit het boek Ontspannen eten – met aandacht naar een evenwichtig eetpatroon van Rita Zeelenberg. Of je nu een snelle eter, een gezelligheidseter of misschien een emotie-eter bent: in dit boek vind je praktische tips en tools voor de eetsituaties die jij dagelijks tegenkomt. Daarnaast helpen op mindfulness gebaseerde oefeningen je ontdekken wat je echt nodig hebt om weer van eten te genieten. 
Ontspannen eten, Rita Zeelenberg, SimplifyLife, ISBN-nummer 978-94-6250-083-9. Dit boek is o.a. te bestellen via Bol.com voor € 19,95.

TIP >> Meer lezen over eten met aandacht? Ga dan naar de website van Zeelenberg: mindful-eten.nl.

Ook interessant