Gezondheid

Dit kun je doen als je last hebt van een lage weerstand

last-van-een-lage-weerstand-dit-kun-je-ertegen-doen.jpg

Je hebt een aantal drukke weken gehad, hebt al een tijdje niet goed geslapen of bent nét iets te vaak de snackbar ingedoken. Grote kans dat je lichaam dan zegt: ho, stop – met een verkoudheid of griepje als gevolg.

Dit komt doordat je een lage weerstand hebt. Hoe krijg je deze weer omhoog?

Lage weerstand

Het hebben van een lage weerstand houdt in dat je lichaam minder goed in staat is om terug te vechten tegen alle (slechte) bacteriën en virussen die je dagelijks binnenkrijgt. Op het moment dat deze het van je lichaam winnen, word je dus ziek. De hoogte van je weerstand heeft alles te maken met je immuunsysteem. Wanneer je immuunsysteem wordt aangetast, krijg je uiteindelijk een lagere weerstand.

Verzwakt immuunsysteem

Dingen die je immuunsysteem aantasten zijn bijvoorbeeld slechte voeding, slaapgebrek, stress en te weinig beweging. Ook bepaalde medicijnen (kankermedicijnen of hormonen) of ziektes (bijvoorbeeld aids) kunnen je immuunsysteem verzwakken. Wanneer je als gevolg hiervan een lage weerstand krijgt, ben je vatbaarder voor infectieziekten. Vaak zijn dit griep en verkoudheid, maar je krijgt ook een grotere kans op herpes, HIV, een longontsteking of een hersenvliesontsteking.

Tijd om je immuunsysteem te versterken en je weerstand te verhogen? Let hier dan op:

– Eet gezond en gevarieerd

Je immuunsysteem wordt voor een groot deel beïnvloed door voeding. De vitamines in groente en fruit zijn namelijk essentieel voor een sterk immuunsysteem en dus een hoge weerstand, en dan met name vitamine C en D. Vitamine C zit met name in koolsoorten, aardbeien, bessen en aardappels. Vitamine D is te vinden in vette vis, walnoten, of natuurlijk gewoon de zon. Denk je dat je een vitamine D-tekort hebt? Lees hier wat je kunt doen.

– Check of je allergieën hebt

Veel mensen zijn gevoelig voor gluten of lactose zonder dat ze dit weten. Is dit het geval en eet je er wel veel van, dan kan je weerstand worden aangetast. Als je vaak en langdurig last hebt van verkoudheid en griep, is het misschien een goed idee om na te gaan of het met je voeding te maken heeft.

– Vermijd stress (zo veel mogelijk)

Makkelijker gezegd dan gedaan, horen we je denken. Toch is stress één van de grootste boosdoeners wanneer het aankomt op een lage weerstand. Stress is voor je lichaam eigenlijk een soort topsport. Wanneer je stress hebt, gaat er te veel energie van je lichaam naar deze stress, en niet genoeg naar het afweren van indringers. Probeer dus af en toe tijd voor jezelf te nemen, te mediteren of je telefoon iets vaker uit te zetten om stress tegen te gaan.

– Slaap voldoende

Een goede nachtrust doet wonderen voor je lichaam. Merk je dat je lichaam minder sterk is dan normaal, ga dan een aantal dagen een uurtje eerder naar bed. Zo kan je lichaam even opladen en herstellen, en de extra energie gebruiken om je weerstand weer op peil te brengen. Heb je last van slaapproblemen? Kijk dan eens of deze tips je kunnen helpen.

– Beweeg, maar niet te veel

Een beetje beweging is goed voor je; je hart en longen functioneren beter en kunnen zich hierdoor ook beter weren tegen ongewenste indringers. Maak dus een dagelijkse wandeling of sport (minstens) 10 minuten per dag. Maar te veel beweging werkt averechts. Hele zware lichamelijke inspanning vergt zo veel energie dat je lichaam geen energie meer over heeft om in je immuunsysteem te stoppen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | BenuApotheek.nl, Bedrock.nl, Zorg.nu
Beeld | iStock

Ook interessant