Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Last van lage rugpijn? Dít zou wel eens de onverwachte oorzaak kunnen zijn

lage-rugpijn-strakke-hamstrings.jpg

Van een slechte houding tot overbelasting: lage rugpijn kan veel verschillende oorzaken hebben. Zo kan de boosdoener ook uit een ietwat onverwachte hoek komen, namelijk: vanuit je hamstrings. We leggen je uit wat je hierover moet weten.

En wat kun je het beste doen om van die lage rugpijn af te komen?

Lage rugpijn door te strakke hamstrings 

Lage rugklachten zijn een van de meest voorkomende vormen van rugpijn. Dit ontstaat vaak door een overbelasting bij sport of fysieke arbeid of als je vaak een verkeerde lichaamshouding aanneemt. Maar dat is niet alles, lage rugpijn kan namelijk ook veroorzaakt worden door te strakke hamstrings. Je hamstrings bestaan uit een groep van drie spieren, die van je heupen langs de achterkant van je dijen richting je knieën lopen. Je hamstrings heb je nodig om te kunnen staan, lopen, rennen en ze ondersteunen de mobiliteit van je knieën. Maar als ze te strak zijn, dan kun je dit ook in je onderrug voelen. 

Dat komt doordat strakke hamstrings je bekken naar achteren trekken, waardoor het voor je bilspieren zwaarder wordt om te lopen en staan. Aan Well + Good legt orthopedisch chirurg Jerome Enad uit dat je hierdoor je onderrug meer belast. Dat trekken van je hamstrings gaat ook tegen de natuurlijke kromming van je wervelkolom in. En ook dat zorgt weer voor extra belasting op je onderrug. 

Effect op je zenuwen 

Dat is niet het enige, want je hamstrings delen ook een paar zenuwen met je rug. Sommige van die zenuwen die je hamstrings aansturen zijn afkomstig vanuit de lage rug. Hierdoor kunnen te strakke hamstrings ook voor zenuwpijn zorgen, al hoeft dat gelukkig niet altijd het geval te zijn. 

Lees ook: Déze 5 typen rugpijn kun je beter niet negeren

Te strakke hamstrings voorkomen

Fysiotherapeut Kristen Gasnick vertelt aan Well + Good dat te strakke hamstrings meestal het gevolg zijn van lang zitten. Vaak zijn je hamstrings hierdoor verzwakt en daarom kunnen rekoefeningen helpen. Probeer bijvoorbeeld eens op je plek te marcheren, waarbij je je knieën in een hoek van 90 graden brengt. Probeer je rug hierbij recht te houden. Ook kun je op je rug gaan liggen met één knie gebogen en één knie recht. Probeer je rechte been omhoog te heffen ter hoogte van de andere knie, zonder je been te buigen. Herhaal dit 20 tot 30 keer. Of probeer je knie naar je borst te bewegen terwijl je op je rug ligt, zodat je de rek in je billen voelt. Houdt dit 30 tot 60 seconden vast, herhaal dit drie keer en doe dit daarna met je andere been. Ook sta- en looppauzes kunnen de strakheid van je hamstrings verminderen. 

Als je er zelf niet uitkomt, veel rugpijn ervaart in je lage rug of je een blessure hebt, is het altijd goed om contact op te nemen met een professional voor hulp en oefeningen. 

Bron | Well + Good
Beeld | Getty Images

Margriet Podcast Onder Artikelbeeld

Nu op Margriet.nl: nieuwe afleveringen van ‘Mijn verhaal’ de podcast! In dit tweede seizoen van de indrukwekkende podcastserie gaan we wederom in gesprek met vrouwen met een bijzonder verhaal. Met verhalen over verlies, bijzondere liefdes en ingrijpende ervaringen. Beluister vanaf 1 september iedere woensdag een nieuwe aflevering op Margriet.nl/podcast.   

Ook interessant