Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Lage rugklachten? Dít kun je daar volgens een fysiotherapeut het beste tegen doen

lage-rugklachten-dit-kun-je-daar-volgens-een-fysiotherapeut-het-beste-tegen-doen.jpg

Het overkomt ons bijna allemaal wel een keer: je wilt iets oppakken en ineens schiet het in je rug. Of: je hebt maandenlang last van een nare, sluimerende pijn in je onderrug. Dit soort lage rugklachten kunnen erg vervelend zijn, en flink wat beperkingen met zich meebrengen.

Helaas is er een grote kans dat we allemaal een keer aan de beurt zijn op dit gebied. Hoe komt dat eigenlijk en nog belangrijker: wat kun je doen om zo snel mogelijk van lage rugklachten af te zijn? Fysiotherapeut & toegepast psycholoog Martijn van Soest en zijn collega fysiotherapeut Mick de Haas van Fysiotherapie Utrecht Oost vertellen je meer over lage rugklachten en hoe je hier het beste mee om kunt gaan.

Lage rugklachten

Het hebben van lage rugklachten is geen onbekende kwaal onder de Nederlanders. Ongeveer 85 procent van de mensen krijgt eens met lage rugklachten te maken. Naast de griep is het zelfs de meestvoorkomende klacht waarvoor mensen naar de huisarts gaan. Elke dag zijn er maar liefst 2500 mensen die met lage rugklachten contact opnemen met hun huisarts!

Aangezien er zo veel mensen zijn die hier last van hebben, weten we vast wat er precies gebeurt bij lage rugklachten en hoe we dit kunnen voorkomen, zou je wellicht denken? Hoewel er heel veel onderzoek wordt gedaan naar deze symptomen, is er in de meeste gevallen helaas nog maar weinig bekend over waar die pijn onderin je rug precies vandaan komt. Om beter te kunnen onderzoeken wat er precies aan de hand is worden lage rugklachten opgedeeld in twee groepen: specifieke en aspecifieke lage rugklachten. We zullen ze hieronder bespreken.

Aspecifieke lage rugklachten

90 tot 95 procent an de mensen met lage rugklachten valt in deze groep. Aspecifiek betekent dat er geen duidelijke fysiologisch (lichamelijk) afwijkende oorzaak gevonden kan worden voor de pijn. Gelukkig weten we hierdoor wel dat de kans dat er iets kapot is bij lage rugklachten zeer klein is en wordt er in eerste instantie ook geen foto of MRI gemaakt. Dat betekent natuurlijk niet dat er geen pijn is.

De meeste rugklachten die je acuut krijgt (vertillen, het schiet in je rug) zullen binnen een paar weken over zijn. Fysiotherapeuten en andere zorgverleners noemen dit een gunstig beloop. Factoren als stress, hoge werkdruk, slechte gezondheid, passieve leefstijl en depressie kunnen een herstelbelemmerende werking hebben op de rugklachten.

Specifieke lage rugklachten

Bij deze vorm van lage rugklachten is er wel een aanwijsbare oorzaak in de lage rug. Het gaat gelukkig om een heel klein deel van alle gevallen, slechts 5 procent. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan een hernia, een fractuur of en een vergroeiing van wervels in de wervelkolom. De behandeling en duur van deze klachten zijn erg afhankelijk van de specifieke oorzaak.

Uitstralingspijn

Soms straalt de pijn ook uit naar het been. Dit kan echter zowel bij aspecifieke als specifieke lage rugklachten het geval zijn. Het is dan dus niet zo dat er per se een aanwijsbare oorzaak is voor deze symptomen. Lichamelijk onderzoek helpt om de oorzaak van de uitstralingspijn te kunnen vinden; dat kan gedaan worden door een fysiotherapeut of huisarts.

Wat kun je doen tegen lage rugklachten?

Er is voor lage rugklachten niet één standaard recept om ervan af te komen. Dit is natuurlijk afhankelijk van de persoon, de betreffende oorzaak en de eventuele herstelbelemmerende factoren. Wel zijn er enkele algemeen bekende tips die jou kunnen helpen. Dat zijn onder andere deze:

1. Sporten en bewegen

Sporten en bewegen is goed voor je lage rug. Door te sporten train je over het algemeen je kracht, coördinatie en conditie van spieren. Hierdoor verbetert de kwaliteit van leven met lage rugklachten en kunnen de pijn, beperkingen en angst voor klachten verminderen. Het is wel belangrijk om de sport en beweging af te stemmen op je huidige niveau, maar zelfs wandelen brengt al dit soort positieve effecten teweeg en is dus een goede activiteit om mee te starten.

2. Krachttraining

Uit recente onderzoeken blijkt een gericht trainingsprogramma ook bij te dragen aan verbetering van lage rugklachten en een rol te hebben bij het voorkomen van lage rugklachten. Bij een rugtraining wordt met toenemende belasting specifieke oefeningen voor de beweeglijkheid, stabiliteit en kracht van de romp en de rest van het lichaam doorgenomen. Vanuit Fysiotherapie Utrecht Oost hebben wij alvast een oefenprogramma voor jou klaargezet.

3. Wissel van houding

Door lang in dezelfde houding te zitten kan je doorbloeding verminderen en kunnen bepaalde plekken in de lage rug extra belast worden. Door goed af te wisselen van houding kun je deze effecten verminderen. Daarnaast blijken mensen met rugklachten die staan met een holle (overstrekte rug) hierdoor meer last te kunnen ervaren.

Let er dus op dat je niet te lang in je heup of rug gaat hangen tijdens het staan, maar zorg hier ook voor afwisseling. Dit kun je bijvoorbeeld doen door af en toe je billen samen te knijpen of een stukje te lopen tijdens het langer staan. Opvallend is dat de manier waarop je zit (netjes rechtop of onderuit) niet in relatie staat tot klachten. Onderuit zitten voor korte periodes is dus geen enkel probleem.

4. Zorg goed voor jezelf

Het klinkt misschien als een cliché, maar wanneer je goed in je vel zit en voor jezelf zorgt heb je minder risico op het krijgen van lage rugklachten. Bekende psychologische risico- en herstelbelemmerende factoren voor lage rugklachten zijn bijvoorbeeld stress, een hoge werkdruk en depressie. Ook fysieke stress op je lichaam door bijvoorbeeld te veel en zwaar tillen of sporten bij onvoldoende getraindheid kan een negatief effect hebben net als een algehele slechte gezondheid.

Wel of geen pijnstillers bij lage rugklachten?

Pijnstillers blijken uiteindelijk niet beter te werken dan bovenstaande tips. Wel kan bij veel pijn een pijnstiller zorgen dat je sneller weer makkelijker kan bewegen en sporten. Kortom, pijnstillers zijn alleen aan te raden bij problemen van het weer in beweging komen en activeren bij lage rugklachten, maar zijn niet de oplossing.

Bewegen is uiteindelijk dus de beste behandeling voor lage rugklachten. Je kunt met deze tips klachten van de lage rug verminderen of voorkomen. Zorg voor meer beweging en afwisseling van je houding. Onvoldoende handvatten of mogelijkheden daarvoor? Je huisarts of fysiotherapeut kan met je meedenken hoe je hiermee actief aan de slag kan gaan. Succes!

Meer lezen van Martijn?

Fysiotherapeut Martijn van Soest

Martijn van Soest is fysiotherapeut & toegepast psycholoog werkzaam bij Fysiotherapie Utrecht Oost. Hij helpt patiënten door zowel de fysieke als mentale aspecten van klachten te bekijkenZijn specialisatiegebieden zijn reuma, kaakfysiotherapie, psychologie en psychosomatiek.

Tekst | Martijn van Soest, Mick de Haas
Beeld | Getty Images, privéfoto

Gebruikte bronnen:

  1. De Schepper, E., Verburg, A., & Kuijpers, T. (2017). Bij de meeste patiënten met lagerugpijn is goede zorg juist geen MRI. gen7, 11.
  2. Vanti, C., Andreatta, S., Borghi, S., Guccione, A. A., Pillastrini, P., & Bertozzi, L. (2019). The effectiveness of walking versus exercise on pain and function in chronic low back pain: a systematic review and meta-analysis of randomized trials. Disability and rehabilitation41(6), 622-632.
  3. Paolucci, T., Attanasi, C., Cecchini, W., Marazzi, A., Capobianco, S. V., & Santilli, V. (2019). Chronic low back pain and postural rehabilitation exercise: a literature review. Journal of pain research, 12, 95.
  4. Misir, A., Kizkapan, T. B., Tas, S. K., Yildiz, K. I., Ozcamdalli, M., & Yetis, M. (2019). Lumbar spine posture and spinopelvic parameters change in various standing and sitting postures. European Spine Journal28(5), 1072-1081.
  5. Shiri, R., Coggon, D., & Falah-Hassani, K. (2018). Exercise for the prevention of low back pain: systematic review and meta-analysis of controlled trials. American journal of epidemiology187(5), 1093-1101.
  6. Parreira, P., Maher, C. G., Steffens, D., Hancock, M. J., & Ferreira, M. L. (2018). Risk factors for low back pain and sciatica: an umbrella review. The Spine Journal18(9), 1715-1721.

Ook interessant