Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Een lage bloeddruk verhogen? Déze 4 dingen kunnen je daarbij helpen

een-lage-bloeddruk-verhogen-deze-4-dingen-kunnen-je-daarbij-helpen.jpg

Hoewel het in de meeste gevallen gelukkig niet schadelijk is voor je lijf, kun een lage bloeddruk wel voor nare klachten zorgen. Denk aan duizeligheid, zwarte vlekken zien, het altijd koud hebben en soms zelfs flauwvallen. Kun je met je levensstijl je lage bloeddruk wat verhogen?

Zo makkelijk als wat meer zout eten is het in ieder geval niet. Ook als je een lage bloeddruk hebt, kun je beter gaan voor maximaal zes gram zout per dag. Anders kunnen je nieren en bijnieren daar flink onder lijden.

Wat is een lage bloeddruk?

Maar wanneer is je bloeddruk te laag? Algemeen gesproken is bij een normale bloeddruk de bovendruk lager dan 140 en de onderdruk lager dan 95. Hoger dan dat is te hoog, maar lager dan die waarde is niet meteen een te lage bloeddruk. Eigenlijk wordt er pas echt gesproken van hypotensie – de medische term voor een te lage bloeddruk – als je klachten ervaart. Algemeen gezien is dat bij een bovendruk van 90, en een onderdruk van 60. Maar het moment dat iemand klachten ervaart, verschilt van persoon tot persoon.

Hoewel we van een te hoge bloeddrukwaarde weten dat het schadelijk is en de kans op hart- en vaatziekten vergroot, is een lage bloeddruk niet schadelijk voor je lichaam zolang het niet voor klachten zorgt. Wel is het belangrijk dat er gekeken wordt of er een mogelijke onderliggende aandoening is, die zorgt voor een lage bloeddruk. Bloedarmoede, een tekort aan vitamine B12, het gebruik van bepaalde medicatie of een hartaandoening kunnen bijvoorbeeld de oorzaak zijn. Vaak is er echter geen reden aan te wijzen wanneer je een lage bloeddruk hebt.

Lees ook:
Aan déze symptomen herken je een te lage bloeddruk

Bloeddruk verhogen met meer zout?

Bij een hoge bloeddruk wordt er vaak ingegrepen met medicatie en een zoutarm dieet: dat zorgt ervoor dat de waarde wat daalt. Je denkt dan misschien dat het tegenovergestelde – meer zout eten – zou helpen bij een lage bloeddruk. In principe is dat ook wel zo: als je meer zout eet, gaat je bloeddruk tijdelijk even omhoog. Maar op langere termijn richt je meer schade aan door een dieet rijk aan zout te eten, dan dat je er baat bij hebt.

Manieren om lage bloeddruk te verhogen

Maar wat is dan wel een goede optie als je je bloeddruk wil verhogen? Er zijn een aantal dingen die je daarvoor kunt doen. Sommige dingen kun je dagelijks aanpakken, terwijl je andere trucjes kunt toepassen op het moment dat je klachten hebt door je lage bloeddruk.

1. Eventuele vitaminetekorten aanvullen

Als eerste is het verstandig dat er bij een lage bloeddruk gekeken wordt naar eventuele vitaminetekorten. Bloedarmoede, een tekort aan vitamine D, ernstig ijzertekort of te weinig vitamine B12 kunnen allemaal zorgen voor klachten bij een lage bloeddruk. De beste manier om je bloeddruk in dat geval wat te verhogen, is door al die tekorten aan te vullen. Doe dit wel onder begeleiding van je huisarts, want supplementen kunnen ook bijwerkingen hebben als je andere medicatie slikt.

2. Drink voldoende water

Ook is het bij een te lage bloeddruk éxtra belangrijk om voldoende te drinken. Je zenuwstelsel kan je bloeddruk namelijk beter op peil houden, als er voldoende bloed in je lichaam zit. En om dat bloed aan te maken, heb je veel water nodig. Drink dus altijd de aanbevolen anderhalf tot twee liter water per dag, en op warme dagen nog een aantal glazen extra.

3. Spieren aanspannen

Ben je licht in het hoofd of duizelig? Pas dan goed op, want je kan dan flauwvallen. Ga als je de mogelijkheid hebt zitten of liggen, zodat als niet valt wanneer je het bewustzijn verliest. Een goed trucje is daarnaast om diverse spiergroepen aan te spannen, om je bloeddruk tijdelijk te verhogen. Dat doe je bijvoorbeeld zo:

  • Kruis je benen en duw ze tegen elkaar aan, dat helpt je bloeddruk te verhogen. Je kunt dit zowel zittend als staand doen.
  • Maak vuisten van je handen en span de spieren daar stevig aan
  • Span je bilspieren aan – ook dit kun je zowel staand als zittend doen.

4. Eet regelmatig, kleinere maaltijden

Als je een grote maaltijd eet, moet je lichaam heel hard werken om dat eten te verteren. En omdat er daarbij extra bloed nodig is rondom je spijsverteringsstelsel, kan je bloeddruk wat dalen. Daardoor kun je er dus beter voor kiezen om meerdere, kleine maaltijden per dag te eten. Dat zorgt er ook nog eens voor dat je bloedsuikerspiegel minder schommelt, waardoor je waarschijnlijk minder vaak duizelig bent.

Bron | Hartstichting, GoodTo, Healthline
Beeld | Getty Images

Margriet 45 ligt nu in de winkel! Daarin lees je onder andere een interview met Tooske Ragas, gesprekken met moeders en dochters over vrouw-zijn toen & nu, de mooiste herfstwandelingen én antwoorden op 20 vragen over (gezond) gewicht. Haal ‘m snel in huis of bestel deze Margriet online zonder verzendkosten.

Ook interessant