Gezondheid

Lactose-intolerant? Déze kazen kun je dan alsnog gewoon eten

lactose-intolerant-deze-kazen-kun-je-dan-alsnog-gewoon-eten.jpg

Veel mensen denken dat iemand die lactose-intolerant is helemaal geen kaas meer mag eten, maar niets is minder waar. Hoe ouder de kaas, hoe minder lactose er overblijft. Daarom hier een overzichtje van oude kazen waar je gewoon lekker van kunt blijven smikkelen!

Kaas wordt gemaakt met zuursel en stremsel. Het zuursel (melkzuurbacteriën) snoept van de lactose (melksuiker). Het stremsel zorgt ervoor dat de vaste stoffen in de melk (melkeiwit en melkvet) samenklonteren. Hierdoor ontstaat wrongel, de voorloper van kaas.

Lactose-intolerant

Toch eindigt niet elke kaas met dezelfde hoeveelheid lactose, zo legt chemicus Micheal Tunick uit: “Hoe langer de kaas heeft gerijpt, hoe groter de kans dat je ‘m kan eten als je lactose-intolerant bent.” Het toegevoegde zuursel eet de lactose namelijk op. Hoe ouder de kaas dus is, hoe minder lactose er overblijft.

Lees ook: Vaak buikpijn? Dit zijn veel voorkomende lactose-intolerantie symptomen

Kazen die geschikt zijn

In de meeste ‘oude’ kazen is dan ook geen spoor van lactose meer te bekennen. Vooral oude, harde kazen zijn geschikt voor iemand met een lactose-intolerantie. Denk aan een gerijpte cheddar, Goudse kaas, parmezaan en blauwe of Zwitserse kaas. Een ‘jonge’ kaas zoals feta kun je daarentegen maar beter niet eten, omdat deze juist heel veel lactose bevat.

Dubbelcheck

Mocht je nu twijfelen of een kaas geschikt is, kun je het beste het etiket checken. Een kaas met weinig koolhydraten (oftewel suiker, per 100 gram) bevat weinig lactose. Terwijl kazen die rijk zijn aan lactose meer dan 5 gram koolhydraten per 100 gram bevatten.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | ELLE eten
Beeld | iStock

Ook interessant