Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Laat je niet leiden door de weegschaal

weegschaal.png

Eet je gezond en sta je drie keer per week in de sportschool, maar zie je maar geen resultaat terug op de weegschaal? Logisch dat je af en toe gefrustreerd raakt. Maar bedenk wel dat de weegschaal niet het hele verhaal vertelt…

Natuurlijk is de weegschaal een aantrekkelijk middel om je vorderingen te peilen, maar het is te makkelijk om je erdoor te laten leiden. Want misschien ben je wel centimeters kwijtgeraakt of heb je meer spiermassa gekregen. Als je de volgende keer weer op de weegschaal staat, haal je diep adem, en vergeet dan niet wat de weegschaal je níet vertelt, zoals:

Hoe je kleding past

De weegschaal geeft precies aan hoeveel je weegt, maar vertelt niet of je centimeters kwijt bent geraakt of een kledingmaat kleiner hebt gekregen.Spieren zijn veel compacter dan vet, wat betekent dat je kleding waarschijnlijk beter past als je meer spiermassa hebt gekregen en juist vet bent verloren.

Hoeveel spiermassa je hebt

De hoeveelheid spieren die je hebt, maakt wel degelijk een verschil voor wat je op de weegschaal ziet. Spier weegt meer dan vet, dus zelfs als je een paar pondjes bent aangekomen, kan het zijn dat je toch vet bent kwijtgeraakt en juist meer spieren hebt gekregen. Dit is positief voor de lange termijn, omdat je lichaam meer calorieën verbrandt om energie te leveren aan spieren dan aan vet.

Hoeveel fruit en groente je elke dag eet

De weegschaal vertelt niet hoe gezond je eet. En wat je eet, is veel belangrijker voor je algehele gezondheid dan het getal dat op de weegschaal verschijnt.

Hoeveel je hebt geleerd over gezond leven

Als je gewicht wilt verliezen, is het belangrijk om veel te lezen over gezond leven en welke strategieën het beste voor jou werken. En dat zie je niet terug op de weegschaal: wat je allemaal hebt geleerd over een gezondere leefstijl. Daar profiteer je op de lange termijn weer van.

Hoe fit je bent

De weegschaal geeft niet aan hoe snel je kunt hardlopen of hoeveel je kunt tillen. En dus ook niet hoe fit je bent. Het nummer dat je ziet, is gewoon een nummer en heeft niets te maken met je conditie.

Ook interessant