Gezondheid

5 kwaaltjes die je kunt krijgen als je na lange tijd weer gaat sporten

kwaaltjes-sporten.jpg

Na een aantal maanden stilzitten kunnen we weer volop aan de slag in de sportschool. Maar ben je ook voorbereid op de kwaaltjes waar je last van kunt krijgen nu je weer met sporten begint?

De kans is groot dat je meer gaat voelen dan alleen spierpijn.

  1. Darmproblemen

    Heel smakelijk is het niet – maar helaas wel waar: na een intense sportsessie heb je meer kans om diarree te krijgen. Waarom dit zo is, durven experts niet met zekerheid te zeggen. Waarschijnlijk heeft het te maken met de heftige bewegingen, verandering in zuurstof en druk op de darmen die ontstaat. Om buikkramp te voorkomen, kun je vezelrijk voedsel beter vermijden voor en na je workout.

  2. Misselijkheid

    Volgens experts is het normaal om misselijk te worden of zelfs over te geven als je voor het eerst je spieren weer gaat trainen. Tijdens het gewichtheffen bouwt je lichaam kooldioxide en melkzuur op, wat zorgt voor meer zuur in je lichaam. En daar word je misselijk van. Om dit zoveel mogelijk te voorkomen, is het beter om rustig te beginnen en alleen kleine maaltijden te eten na het sporten.

  3. Gewichtsschommelingen

    Het werkt niet echt motiverend om geen verandering of zelfs toename in je gewicht te zien wanneer je eindelijk bent begonnen met sporten. De kans is groot dat je in dat geval iets te veel je best hebt gedaan. Je lichaam houdt vocht vast omdat je spieren zijn gaan ontsteken. Helaas is dit niet te voorkomen of behandelen, het enige dat je kunt doen is genoeg drinken. En hecht niet te veel waarde aan die cijfers op de weegschaal.

  4. Onhandigheid

    Wanneer je een bepaalde workout of beweging voor het eerst doet, kan dit nog wat onhandig aanvoelen. Hoe vaker je een bepaalde oefening doet, hoe makkelijker het wordt. Je hersenen en spieren werken dan beter samen omdat ze de beweging herkennen. Met name oefeningen die met balans te maken hebben zullen in het begin nog lastig zijn. Geen zorgen, het wordt vanzelf beter.

  5. Spierpijn

    Als laatste is er natuurlijk de welbekende spierpijn die we allemaal voelen wanneer we onszelf eindelijk naar de sportschool hebben weten te krijgen. Het hoort er allemaal bij. Toch is het idee ‘wie mooi wilt zijn, moet pijn lijden’ niet helemaal waar, als we experts mogen geloven. Er zitten geen extra voordelen aan spierpijn en het betekent ook niet dat je sneller sterk wordt. Als je je workouts geleidelijk opbouwt kun je de spierpijn minimaliseren en zul je sneller resultaat zien.

Bron | Hellogiggles.com
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief 

Ook interessant