Gezondheid

Kunnen vleesvervangers vlees vervangen?

vleesvervangers.png

Flexitarisch eten is hip en happening. Je kunt prima af en toe vlees eten, of zelfs helemaal niet. Er zijn allerlei vleesvervangers te koop, zoals groenteburgers, tofu en zelfs insectenburgers. Maar kunnen zulke vleesvervangers alle voedingsstoffen uit vlees vervangen?

Ja, dat kan! Als ze maar voldoende eiwitten, ijzer, en vitamine B1 of vitamine B12 bevatten.

B12, de ‘dierlijke’ vitamine

Vitamine B12 heb je nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor een goede werking van het zenuwstelsel. Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten zoals melk, vis en eieren. Als je hier voldoende van eet, hoef je deze vitamine niet uit vlees of vleesvervangers te halen. Veganisten doen er wel goed aan om supplementen te slikken of vleesvervangers te kiezen waaraan deze stoffen zijn toegevoegd.

­­De kracht van peulvruchten

Peulvruchten passen uitstekend in een vleesarm voedingspatroon. Denk bijvoorbeeld aan bonen, (kikker)erwten, kapucijners of linzen, al dan niet uit blik, of zelf geweekt en gekookt. Maar ook noten en zaden zijn goede vleesvervangers, evenals soja, dat soms ook wordt verkocht onder de namen tempé en tofu. Geen van deze producten bevat vitamine B12, maar wel eiwitten, ijzer en B1.

Toegevoegde vitamine B12

Sommige fabrikanten voegen vitamine B12 toe aan hun vleesvervangers. Bijvoorbeeld GoodBite, Tivall en Vivera doen dat. Valess bevat vitamine B12 omdat het van melk is gemaakt. Het is dus toch een volwaardige vervanger van vlees. IJzer heeft de fabrikant eraan toegevoegd.

Geen volwaardige vervangers

De Vegetarische Slager en de Vleeschmakers maken producten met de beet van echt vlees, maar ze voegen er geen vitamine B12 aan toe. Ook Quorn-producten, Seitan en kaas zijn, bij gebrek aan die vitamine, geen volwaardige vleesvervangers.

Meer lezen over minder vlees eten?

Bron | Voedingscentrum

Ook interessant