Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Kun je groente en fruit vervangen door een multivitamine?

multivitamine.png

Na een lange drukke dag heeft niet iedereen zin om uitgebreid te koken. Maar je wilt toch voldoende vitamines binnenkrijgen. Vitaminepillen lijken de oplossing te brengen, maar schijn bedriegt. Voedingssupplementen met vitamines en mineralen zijn geen vervanging voor een gezond eetpatroon.

Het eten van verschillende soorten groente en fruit is en blijft de beste manier om alle belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen. Zo blijf je ook makkelijker op gewicht.

Een vol gevoel

Groente en fruit leveren in verhouding weinig calorieën en veel vitamines, mineralen en voedingsvezels. Ze leveren ook koolhydraten. Daarnaast bevatten groente en fruit een groot aantal bio-actieve stoffen, zoals carotenoïden, lycopenen en flavonoïden. Doordat ze ook veel water en voedingsvezels bevatten, zorgen ze snel voor een vol gevoel. Dat zit allemaal niet in zo’n pilletje of bruistabet.

Eet gevarieerd en niet te veel

Gezond eten komt neer op gevarieerd eten: heel veel groente en fruit. Ook van granen krijg je niet gauw te veel binnen. Kies alleen bij wijze van uitzondering voor zoete snacks en dranken. Eet ook niet meer dan je nodig hebt. Heb je haast? Kies dan liever voor snel koken met voorgesneden groenten en eet er bijvoorbeeld wat rauwkost bij. Zo krijg je alsnog alle benodigde voedingsstoffen binnen.

Baat het niet, het kan wel schadelijk zijn

Te veel supplementen slikken kan schadelijk zijn voor de gezondheid. De Europese Autoriteit voor voedselveiligheid EFSA heeft voor verschillende vitamines en mineralen een veilige bovengrens vastgesteld. Als je toch supplementen wilt slikken, let er dan op dat je niet meer dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) gebruikt.

Speciale adviezen

Voor enkele bevolkingsgroepen gelden speciale adviezen om extra vitamines te nemen in de vorm van een dagelijkse tablet of druppeltjes. Denk aan peuters, ouderen, mensen met een donkere huidskleur en vrouwen die zwanger willen worden. Het Voedingscentrum raadt het slikken van vitamines ook aan voor veganisten, die helemaal geen dierlijke producten eten, zoals vlees, zuivel en eieren.

Bron | Het Voedingscentrum

Ook interessant