Een nachtvlinder veranderen in een ochtendmens: kan dat? Beeld Getty Images/EyeEm
Beeld Getty Images/EyeEm

Kun je als nachtbraker ook een ochtendmens worden? Zo zit dat

De één vindt het heerlijk om tot diep in de nacht series te kijken, de ander staat liever bij het krieken van de dag naast het bed. Maar kun je eigenlijk van een nachtbraker veranderen in een ochtendmens? Dít zeggen experts erover.

Als je een nachtvlinder bent, komen je lichaam en hersenen waarschijnlijk wat later op de dag pas echt op gang. Grote kans dat je dol bent op laat opblijven en het liefst blijft liggen wanneer de wekker 's ochtends vroeg gaat. En dat is precies hoe de meeste levens ingericht zijn: vroeg opstaan om te beginnen aan de verantwoordelijkheden van de dag. Voor afgepeigerde nachtbrakers kan het een kwelling zijn om aan dit ritme mee te moeten doen.

Je biologische klok veranderen: van nachtbraker naar ochtendmens

Misschien vraag je je weleens af: kan ik mijn biologische klok herprogrammeren om vroeg op te staan? Slaapexperts zeggen dat dit dit inderdaad mogelijk is. Of je ook zult slagen? Daarbij spelen je genen en je doorzettingsvermogen een belangrijke rol. “Je kunt ervoor zorgen dat je iets minder een nachtbraker wordt, maar je kunt het niet helemaal wegnemen,” zegt Dr. Phyllis Zee, directeur van het Center for Circadian and Sleep Medicine aan de Northwestern University Feinberg School of Medicine in Illinois.

Of je succesvol van een nachtvlinder in een ochtendmens kunt veranderen hangt ook af van hoeveel energie je erin wilt stoppen om het gedrag te veranderen dat invloed heeft op je slaap. Dat zegt Elizabeth Klerman, hoogleraar neurologie van de afdeling slaapgeneeskunde aan de Harvard Medical School in Boston. “Gedragsverandering is heel moeilijk. We kunnen je vertellen wat werkt, maar dan moet je zelf beslissen of je dat ook echt wilt doen. We hebben geen magische pil,” aldus Klerman.

Zo word je een ochtendmens: acht tips van een slaapexpert

Als je van nature een vroege vogel bent, heeft dat te maken met erfelijkheid. Je biologische ritme geeft eerder melatonine af dan normaal. Daardoor krijg je energie om in de ochtend actiever te worden. Wanneer je een avondmens bent, wordt de melatonine veel later afgegeven. Daardoor zal de piekactiviteit en alertheid pas later in de middag en avond op komen dagen.

Een ochtendmens worden, hoe doe je dat precies? Volgens slaapexpert Zee moet de focus komen te liggen op ochtendlicht. Het gaat er daarbij vooral om de timing en het type licht dat je elke ochtend ziet. Met deze tips word je gemakkelijker een ochtendmens:

  • Probeer fel en veel licht te zien zodra de wekker afgaat. Het liefst natuurlijk zonlicht, maar een felle lamp met ietwat blauw licht kan ook.
  • Gebruik een wake-up light. Deze lamp licht langzaam op totdat je de wekker hoort.
  • Als je geneigd bent de wake-up light steeds uit te zetten, kun je een licht(therapie)bril gebruiken. Daarmee kun je wakker worden terwijl je 's ochtends je tanden poetst of je klaarmaakt voor de dag.
  • Werkt het licht niet snel genoeg? Neem dan drie uur voordat je gaat slapen wat melatonine in, maar niet te veel (een halve miligram).
  • Zet je telefoon eerder uit, of pas de kleur van je scherm aan. Op je telefoon kun je bij je instellingen de 'night shift’ inschakelen. Daardoor wordt je scherm warmer van kleur en dat voelt prettiger aan voor je ogen.
  • Voor je laptop kun je een gratis app downloaden: f.lux. Dat zorgt voor een gele tint op je scherm. Daardoor word je minder blootgesteld aan blauw licht.
  • Veel nachtbrakers eten laat: eet en sport eerder dan je gewend bent. Stop met eten binnen drie uur voordat je gaat slapen.
  • Als je een nachtvlinder bent, kun je het beste in de ochtend of vroeg in de middag sporten. ‘s Avonds laat sporten kun je beter vermijden .

Website van het Jaar 2022

Margriet is genomineerd in de categorie Lifestyle en die prijs willen we dolgraag winnen. Stemmen doe je hier (vergeet niet om de stem te activeren via de mail die je binnenkrijgt).

Banner Margriet website van het jaar Beeld Margriet
Beeld Margriet

Bron | CNN

Saskia WinkensGetty Images/EyeEm

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden