Gezondheid

Kuitblessure? Zo kom je er het snelst weer van af

last-van-een-kuitblessure-zo-kom-je-er-het-snelst-weer-van-af.jpg

Ben jij een gemotiveerde hardloper en ren je zeker een aantal keer per week een rondje? Dan zit je uiteraard niet te wachten op een vervelende kuitblessure.

Met de juiste strekoefeningen én behandeling ben je er zo weer van af.

Het verschil in kuitblessures

Van stijve spieren tot een vervelende zweepslag, er zijn nogal wat manieren waarop we last van de kuiten kunnen krijgen. Sport je regelmatig, dan wil je natuurlijk zo snel mogelijk weer normaal kunnen bewegen, laat staan lopen. Om erachter te komen wat je zelf kunt doen om een kuitblessure te helpen genezen, is het slim om eerst te kijken waar de pijn zich precies bevindt.

Stijve spieren

Stijve spieren, en die voel je voorál in je kuiten, daar hebben we allemaal wel eens last van. Je kunt er al mee te maken krijgen doordat je bijvoorbeeld op een (te) harde ondergrond loopt, of misschien ben je net van loopschoenen gewisseld? Hoewel het meestal een onschuldige kuitblessure is, kan het best vervelend zijn om ermee door te lopen, vooral als je nog een aantal rondjes te gaan hebt. Wat je het beste kunt doen is je kuiten een goede rekoefening geven.

Goed rekken is belangrijk

Dit doe je door één voet voor de andere te plaatsen, waarbij je de hiel van de achterste voet op de grond laat staan en je knie, in gestrekte stand, naar voren buigt. Voel je dat er hoog in de kuit spanning ontstaat? Goed, houd dit vijftien tot twintig seconden vast en herhaal dit regelmatig gedurende de dag. Dit helpt de spierlengte van de grote kuitspier (gastrocnemius) te verlengen.  Ook een massage, warmwaterbad of op de fiets stappen hebben vaak een positieve uitwerking op stijve spieren.

Kramp in de kuit

Ben je net lekker onderweg, schiet er kramp in je kuit. Dit kan gebeuren wanneer je (onverwachts) te veel van je lichaam vraagt, je (stijve) spieren te kort hebt opgewarmd, maar ook het warme weer kan er invloed op hebben. Bij warm weer zweet je namelijk meer, en als je het vocht in je lichaam niet op tijd aanvult, kunnen de spieren stram worden. Dit verhelp je door voldoende water te drinken, je kuiten een massage te geven zodat de spieren zich ontspannen, de kuit los te schudden en voorzichtig de spieren te strekken. Eventueel kan ook een (tijdelijke) verhoging onder de hak helpen.

Verrekte spier

Een verrekte spier geeft vaak een heftige meer abrupte pijnscheut door het onderbeen. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij een onverwachte beweging of, het woord zegt het al: verrekking (uitrekking) van de spier en dat voel je. De spiervezels van de spier zijn op dat moment wel beschadigd, maar er is geen sprake van een scheur. Pijn voel je meestal op de plek zelf zodra je de spier aanspant. De beste manier om dit te herstellen, is door rekoefeningen te doen, beter dempende (hard)loopschoenen te dragen en goed naar de signalen van je lichaam te luisteren.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Zweepslag

Een gescheurde kuitspier (in de volksmond ook wel zweepslag genoemd) is een kuitblessure die geregeld voorkomt bij sporters. Vooral bij sporten waar onverwachte bewegingen worden gemaakt – zoals tennis, badminton en volleybal – komen deze klachten voor. Wist je dat een gescheurde spier vaker voorkomt bij vrouwen dan bij mannen? Dit komt doordat vrouwen gewend zijn om op hakken te lopen. Hierdoor ligt je voet hoger en wordt de kuitspier minder opgerekt. Een belastende beweging (bijvoorbeeld tijdens het sporten) kan dan al verregaande gevolgen hebben.

Hoe te behandelen

Heb je het gevoel alsof je een klap op je kuit (de zweepslag) hebt gekregen? Dan is de kans groot dat je een gescheurde kuitspier hebt opgelopen. Behandel dit direct door rust te nemen, een ijskompres op de kuit te leggen (en dit meerdere keren te herhalen), een drukverband om te doen en het been hoog te leggen. In de dagen erna hangt het van de beschadiging af hoe snel het herstel zal verlopen. Het been zo min mogelijk belasten (door op krukken te lopen) in de eerste dagen na de scheur is vaak het beste. Het weer gebruik kunnen maken van de spier moet vaak op een rustige opbouwende manier gedaan worden. Het beste is om daarvoor de hulp van de huisarts of fysiotherapeut in te schakelen. Een gescheurde kuitspier kan je namelijk zomaar vier tot zes weken uit de ‘running’ houden.

Bron | Women’s Health, Runner’s World
Beeld | iStock

Ook interessant