Gezondheid

Kruipen op handen en voeten als sport? Dit is de nieuwste fitnesstrend

kruipen-op-handen-en-voeten-als-sport-dit-is-de-nieuwste-fitnesstrend.jpg

Onder het mom van ‘ze verzinnen ook elke keer weer iets geks’ is er een nieuwe fitnesstrend opgedoken. In Amerika zijn er steeds meer mensen die ‘op handen en knieën kruipen’ aan hun sportroutine toevoegen.

Kruipen als sport? Het klinkt bizar, maar het is blijkbaar een goede manier om je ‘core’ te trainen. Dat vindt ‘kruiper’ Danielle Johnson ook. “Je kunt op verschillende manieren kruipen. Op je handen en knieën. Op je tenen terwijl je voetzolen net boven de vloer balanceren of met swingende heupen. Het is een oefening die bijna iedereen kan uitvoeren”, vertelt ze aan CNN.

Kruipen als sport

Kruipen als sportoefening doet dus wonderen voor je buikspieren, maar ook je schouders train je ermee. Het ziet er misschien gek uit, maar door te kruipen druk je als het ware op ‘reset’ voor je centrale zenuwensysteem en ga je terug naar de mobiliteitspatronen die je als baby hebt aangeleerd. “Je moet echt je best doen om te ademen, je hoofd omhoog te houden en tegelijkertijd te kruipen. Daarom is het veel moeilijker dan het lijkt, kruipen als volwassene”, aldus Justin Klein, chiropractor en CEO van een praktijk die kruipen adviseert aan mensen met core- en rugproblemen. Van topsporters tot mensen die een auto-ongeluk hebben gehad, Klein raadt ze altijd aan om dagelijks te kruipen.

Ook wetenschappers erkennen de voordelen van kruipen voor ons lichaam. Scott Simpson, hoogleraar aan Stony Brook University, is gespecialiseerd in sportgeneeskunde. “Het grote voordeel voor mij is dat het een hele efficiënte oefening is. Door de positie waar je in zit, moet je je buikspieren aanspannen en je rugspieren gebruiken om die houding vol te houden en jezelf voort te duwen.” Hij voegt er wel aan toe dat kruipen misschien niet het allerbeste is voor mensen met knieproblemen.

Zo kruip je als de beste

Benieuwd geworden wat kruipen als sportoefening voor jou kan betekenen? Zo ga je aan de slag:

  1. Positioneer je op je handen en knieën. Plaats je polsen op schouderhoogte en je knieën op heuphoogte.
  2. Houd je rug zo plat en recht mogelijk terwijl je je knieën zo’n 5 centimeter boven de grond houdt. En je voeten op de grond. Of in elk geval je tenen.
  3. Begin te kruipen door je zelf steeds tussen de 5 en 10 centimeter vooruit te duwen. Hou je knieën van de grond en je rug recht. 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.   

Bron | CNN
Beeld | iStock

Ook interessant