Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Last van krampen in je benen tijdens het slapen? Dit kun je ertegen doen

krampen-in-benen-tijdens-slapen.jpg

Lig je net diep te slapen, schiet ineens de kramp in je benen. Dat kan behoorlijk vervelend zijn. Naast dat het je nachtrust kan verstoren, is de pijn ook geen pretje. Bij de een gebeurt het sporadisch en duurt het slechts enkele seconden, maar heb je meer pech? Dan kunnen de krampen in je benen tijdens het slapen elke nacht terugkomen en minutenlang aanhouden. 

Van je tenen tot je dijen: dit kun je het beste doen om nachtelijke kramp te voorkomen. 

Krampen in je benen tijdens het slapen 

De oorzaak van krampen in je benen tijdens het slapen is niet helemaal bekend. De kramp ontstaat waarschijnlijk doordat je zenuwen extra gevoelig en actief zijn. Hierdoor krijgen je spieren sneller een seintje van je zenuwen om zich samen te trekken. In sommige gevallen kan kramp in je benen tijdens het slapen ontstaan doordat je te weinig vocht hebt binnengekregen, te hard en/of te veel hebt gesport, te veel alcohol hebt gedronken of in sommige gevallen kan medicatie tegen een hoge bloeddruk de boosdoener zijn. 

Vrouwen hebben meer kans op kramp

Vaak ontstaat kramp in je benen in je kuiten, dat wordt ook wel kuitkrampen genoemd. Maar het kan ook optreden in je tenen, hamstrings, dijspieren en voeten. 

Vooral vrouwen, zwangere vrouwen en ouderen met problemen aan de zenuwen of bloedvaten hebben meer kans op nachtelijke krampen in hun benen.  

Wat te doen tegen kramp? 

Om krampen in je benen tijdens het slapen te voorkomen is het belangrijk om overdag genoeg vocht binnen te krijgen. Drink dus dagelijks 1,5 tot 2 liter water. Ook kan het helpen om een tijdje minder hard en/of minder vaak te sporten als je veel last hebt van krampen. Ook het minderen van je alcoholgebruik en cafeïne-inname kan nachtelijke kramp voorkomen. Als je het idee hebt dat de krampen door medicatie tegen een hoge bloeddruk komen, kun je in overleg met de huisarts kijken of een ander medicijn mogelijk is. 

Daarnaast kan het helpen om goede schoenen te dragen, een warm bad te nemen voor het slapengaan, je kuiten te masseren en strekoefeningen te doen voor je in bed stapt. Daarnaast helpt het voor sommige mensen om op hun zij te liggen met de benen opgetrokken, of de benen iets hoger neer te leggen, bijvoorbeeld op een kussen. Als laatste kan het helpen om de dekens aan het einde van het bed los te maken. 

Kramp wegkrijgen

Is het kwaad al geschied? Dan kun je het beste uit bed stappen en voorover leunen met je handen tegen de muur. Zet het been met kramp een stuk naar achteren, terwijl je je voet en hiel op de grond houdt. Houd deze houding vast tot de kramp verdwijnt. Wil je niet uit bed? Ga dan rechtop zitten en trek met je hand je tenen naar je toe. 

Lees ook: 6 opmerkelijke trucs om de hele nacht door te slapen (en dé gouden tip)

Medicatie tegen krampen in je benen tijdens het slapen

Er zijn weinig medicijnen die werken tegen kramp. Daarnaast hebben deze vaak bijwerkingen. Alleen bij zwangere vrouwen kan magnesium een oplossing bieden. Mocht je veel last hebben van nachtelijke kramp in je benen en het je slaap verstoren, neem dan contact op met de huisarts om eventueel toch medicatie te krijgen. 

Huis-tuin-en-keukenmiddeltje

In het tv-programma Gezond Verstand, dat inmiddels niet meer op de buis is, werden elke aflevering huis-tuin-en-keukenmiddeltjes getest door een panel van huisartsen. Zo ook het wondermiddeltje van Trees tegen nachtelijke beenkrampen. En dat kwam verrassend genoeg toch echt goed uit de bus.

De tip? Trees legt ’s nachts een ouderwets stuk zeep tussen de lakens. Sindsdien heeft ze een stuk minder last van die vervelende nachtelijke krampen. Dit werd in het programma getest met proefpersonen, die ’s nachts last hadden van pijnlijke beenkramp. Een maand lang legden zij een stuk zeep tussen hun lakens. Wat bleek? De frequentie nam af, dus de proefpersonen hadden minder vaak aanvallen.

Maar waar dat door komt? De onderzoekers denken aan een placebo-effect. Maar, zo zeggen de huisartsen: “Of het nou een placebo-effect is of niet, het maakt niet zo veel uit. De werking van het placebo-effect is dat het klachten kan verminderen, omdat je erin gelooft.”

Bron | Thuisarts, Slaapinfo, Gezondheid en wetenschap, Gezondheidsnet, Gezond Verstand
Beeld | Getty Images

Ook interessant