Gezondheid

Kramp in je voet? Dit kunnen de oorzaken zijn

kramp-voet-margriet.jpg

Ben je net lekker aan het sporten of relaxen, schiet de kramp in je voet. Vervelend, want het maakt je work-out of avondje bankhangen er niet prettiger op. 

Dit kunnen de oorzaken zijn:

1. Versleten (sport)schoenen

Ook (sport)schoenen hebben een houdbaarheidsdatum. Na verloop van tijd kunnen ze slijten, waardoor ze onvoldoende steun bieden aan je voeten. “De meeste kramp komt door een functioneel probleem. Meestal wordt de boog van de voet niet genoeg ondersteund, waardoor de kleine spieren en gewrichten overbelast raken,” legt podoloog Dana Canuso uit aan Well+Good. Je kunt ook sokken dragen die extra steun bieden; die zorgen voor een betere bloedsomloop. En behalve bij yoga, zou je volgens de expert nooit met blote voeten moeten trainen.

2. Platvoeten

Bij een platvoet is de boog, het gewelf, in het midden van je voet aan de binnenzijde ‘plat’. Daardoor loop je meer kans op blessures en dus ook op krampen. Goede sportschoenen zijn dan extra belangrijk. Maar ga er ook eens voor langs bij een schoenmaker en/of podoloog. Misschien kunnen speciale schoenen of op maat gemaakte zooltjes verlichting bieden.

3. Uitdroging

Als je uitgedroogd raakt, heeft je lichaam meer moeite met het transporteren van vocht naar je spieren, zeker tijdens het sporten. “Telkens als we rennen, fietsen of ons lichaam bewegen op een manier waarop onze spieren samentrekken, hebben we meer water nodig,” legt sportexpert Meredith Fritz uit. Uitdroging kan krampen in zowel je voeten als je benen en armen veroorzaken. Zeker als het gepaard gaat met een tekort aan bepaalde elektrolyten, zoals natrium, kalium en magnesium. Om kramp tijdens het sporten te voorkomen, is het belangrijk om genoeg water te drinken – voor, tijdens en na je work-out. Eigenlijk de hele dag door: volgens het Voedingscentrum zou je zeker anderhalf tot twee liter per dag moeten drinken.

4. Niet genoeg rek en strek

Het is niet genoeg om je armen en kuiten te rekken en strekken na het sporten. Neem ook even tijd voor je voeten. Die zou je regelmatig moeten stretchen en masseren. Doe dat bijvoorbeeld met een schuimroller, voor en na elke work-out.

Snelle tips

Schiet de kramp in je voeten? Gelukkig kun je er dan snel iets tegen doen. Stretch bijvoorbeeld je voeten door je tenen voorzichtig naar je toe te trekken. Of maak een korte wandeling. Masseer, eenmaal thuis, de plek waar je kramp hebt of had met voetencrème. Ook een warmtekussentje tegen je voeten aanhouden, kan helpen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Well+Good
Beeld | iStock

Ook interessant