Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Geen koude handen meer door déze ademhalingstechniek

kop-thee.jpg

Heb je vaak last van koude en tintelende vingers? En dan niet alleen als je buiten een stuk hebt gewandeld, maar ook binnen? Je bent niet de enige! Veel mensen hebben last van koude handen.

Women’s Health ontdekte dat een speciale ademhalingstechniek kan helpen om het bloed beter door je lichaam te laten stromen en je handen te bereiken. En jij kunt deze techniek heel gemakkelijk aanleren.

Koukleum

Ben jij een echte koukleum en zit je het liefst de hele dag met een warme kop thee in je handen? Dan heb je waarschijnlijk last van frozen fingers. Dit komt doordat je voedings- en afvalstoffen minder goed worden verwerkt en vervolgens hopen deze afvalstoffen zich op in de spieren. Een speciale ademhalingstechniek kan helpen voor een betere doorbloeding, die vervolgens ook je handen bereiken.

Ademhalingstechniek

Je ademhaling is heel belangrijk, omdat het een grote invloed heeft op hoe effectief het bloed in je lichaam wordt rondgepompt. De bloedvaten richting je handen en armen lopen langs je nek- en schouderspieren. Heb je vaak last van een gespannen nek of schouders? Dan kunnen er -door die spanning- bloedvaten afgekneld worden. En dit kan dus weer te maken hebben met je manier van ademen.

Lees ook
Déze tips helpen bij koude handen tijdens het werken achter de computer

Er zijn drie verschillende manieren van adem halen, die van invloed zijn op het rondpompen van het bloed in je lichaam.

1. Buikademhaling

De buikademhaling leer je vaak bij ontspanningsoefeningen. Deze manier van ademhalen helpt je namelijk om te ontspannen als je je gestrest voelt. Met de volgende tips leer je om de buikademhaling onder de knie te krijgen:

Stap 1: Geest kalmeren
Trek gemakkelijke kleding aan en ga op een matje op je rug liggen. Plaats wat kussens onder je knieën en houd je benen iets gespreid. Vergeet wat je vanavond gaat koken, de e-mails waarop je nog moet reageren en het verjaardagscadeau dat je nog voor je schoonmoeder moet kopen. Maak je hoofd leeg.

Stap 2: Adem in
Leg je handen op je buik en adem eerst diep in. Zorg ervoor dat hierbij je buik bolt.

Stap 3: Adem uit
Adem vervolgens uit en laat je buik weer zakken.

2. Borstademhaling

De kans is groot dat wanneer je last hebt van koude handen en/of een gespannen nek en schouders, je via je borst ademhaalt. Door deze ademhaling worden je nek- en schouderspieren aangespannen om de borstkas omhoog te trekken bij het inademen. Op deze manier neemt de spanning op deze spieren toe en is je ademhaling hoog, kort én snel. De beweging van je borstkas is minder groot, waardoor het bloed minder wordt rondgepompt in je lichaam.

3. Flankademhaling

Bij de flankademhaling worden de ribben vanuit de flanken gespreid bij de inademing en deze zakken weer terug bij de uitademing. Deze ademhaling is noodzakelijk om het bloed in het lichaam goed te laten rondpompen. De nek- en schouderspieren blijven ontspannen en door de ribspreiding ontstaat er een grote pompfunctie van de borstkas. Het bloed wordt op deze manier door het lichaam gestuwd en bereikt ook makkelijker je handen.

Zelf oefenen

Als je zelf aan de slag gaat met ademhalingstechnieken, is het goed om eerst te weten hoe je nu ademt. Ga daarvoor rustig rechtop in een stoel zitten, met beide voeten op de grond. Adem een paar keer diep in en uit. Voel nu goed waar je de lucht in je lichaam voelt binnenkomen. Is dit in je borst of in je buik? Vervolgens leg je je handen op je ribben aan de zijkant van je buik, net boven je taille, zodat je met je pinken je onderste ribben voelt. Als je inademt voel je je ribben boven je taille spreiden, waarna je buik naar voren komt. Houd je schouders ontspannen. Adem twee seconden in, drie seconden uit en neem een tel rust.

Door vaak te oefenen, pas je deze ademhalingstechniek vanzelf gedachteloos toe tijdens het werk of een wandeling. Wil je nog meer ontspannen? Luister dan naar déze muziek, die je nog beter kan helpen bij ademhalingsoefeningen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Women’s Health, Interfysiek.nl
Beeld | Getty Images

Ook interessant