Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Korte nacht gehad? Zo kom je volgens een slaapexpert de (werk)dag tóch door

korte-nacht-gehad-zo-kom-je-volgens-een-slaapexpert-de-werkdag-door.jpg

We weten allemaal dat een goede nachtrust belangrijk is om de volgende dag enigszins representatief voor de dag te komen. Maar wat als je nou eenmaal ellendig hebt geslapen? Uit bed komen met een uitgeput gevoel is niet heel bevorderlijk voor je humeur. Het liefst zou je je nog een keer omdraaien, maar er moet toch echt gewerkt worden.

Geen nood: deze tips van slaapexpert Alies Coster helpen je op weg om – óndanks die korte nacht – de dag toch nog fris door te komen.

Regel 1: er zijn geen slechte nachten

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: een slechte nacht bestaat niet. Misschien is het je opgevallen dat in de titel van dit blog niet wordt gesproken over een ‘slechte nacht’, maar over een korte nacht. Terwijl je in het dagelijks leven wellicht eerder zegt dat je ‘slecht geslapen’ hebt in plaats van dat je kort geslapen hebt. Waarom ik nooit spreek van een ‘slechte nacht’? Het geeft een negatieve lading aan je nachtrust, en juist die fijne relatie met slaap is zo belangrijk om relaxed in bed te liggen.

Goed, terug naar het onderwerp van dit artikel.  Want misschien heb jij al wel een fijne relatie met slaap, en misschien maak jij over het algemeen prima nachten. Toch kan het om verschillende redenen voorkomen dat je een keer wat minder, of zelfs helemaal niet slaapt. Ondanks dat je nooit op topniveau zult presteren na een (te) korte nacht, kunnen de tips die ik nu met je ga delen je (werk)dag nog enigszins redden, waardoor je toch nog kan presteren.

En dan gaat de wekker, help!

Wanneer de wekker gaat na een korte nacht, hebben we allemaal de neiging om de snooze-knop plat te drukken. Doe dit niet! “De zeven tot 10 minuten extra slaap die je krijgt, zijn niet verkwikkend”, zegt Orfeu Boxton, professor van de slaapfaculteit van Harvard Medical School. Wat je beter kunt doen, is je wekker later zetten en direct opstaan. Een manier om het opstaan makkelijker te maken is door de gordijnen open te doen en direct daglicht tot je te nemen. Waarom? Daarover lees je later in dit artikel meer.

Koffie doet wonderen, maar is geen wondermiddel

Ook in de categorie ‘koffie’, valt het drinken van energiedrankjes of het verslinden van een chocoladereep. De suiker en cafeïne die in deze oppeppende middelen zit, zorgen slechts voor een tijdelijke ‘high’, én zorgen er bovendien voor dat je energiedip daarna extra hard aankomt.

Zet de korte termijn middeltjes dan ook slim in, door het bijvoorbeeld te consumeren vlak vóórdat je een belangrijke afspraak ingaat, en door koffie niet meer na twee uur ‘s middags te drinken. Om energiek te blijven gedurende een hele dag, kun je beter iedere dertig minuten twee volle glazen ijskoud water drinken. Het koude water zal je wakker houden, en bovendien zal je vaker moeten plassen. Het is lastig slapen als je op de wc zit…

Beweeg het liefst buiten

Andere vervangers voor koffie zijn daglicht en beweging. Een korte wandeling in de buitenlucht is al voldoende om je bloeddruk te verhogen en je een energieboost te geven. Bovendien associeert je lichaam daglicht en beweging met energie, wat ervoor zorgt dat je daarna productiever en geconcentreerder kan werken. Koffie daarentegen, dempt slechts het gevoel van moeheid, maar compenseert verder niet voor de andere gevolgen van slaaptekort.

Wees lief voor jezelf

Het gevoel van moeheid kun je dus (tijdelijk) verbloemen. Maar blijf wel altijd goed luisteren naar je lichaam: als het echt niet gaat, dan gaat het niet. Ondanks al deze tips, kan de dag na een korte nacht zwaar zijn. Leg dus de lat wat lager voor jezelf, ga die avond wat eerder naar bed en vertrouw erop dat je de volgende dag weer de oude bent. Een wat praktischere selfcare tip: geef jezelf een kleine gezichtsmassage! Dit is een fantastische methode als je moe bent of vermoeidheid voelt opkomen. Het klinkt misschien ‘grappig’, maar de beste manier om dit te doen is door aan je oren te trekken en een paar keer aan de onderkant van je neus te drukken. Dit activeert je brein en daardoor zul je je minder moe voelen.

Heb je wat gehad aan deze tips voor na een korte nacht? Deel ze dan met jouw omgeving. Volg me voor meer tips op Instagram of lees eens één van mijn andere blogs.

Meer lezen van Alies?

alies coster

Uitgerust, productief en energiek je dag door? Psycholoog en slaapexpert Alies Coster schrijft voor Margriet en is eigenaar van Sucsleep. Ze helpt anderen aan een fijne nachtrust, door middel van workshops en online trainingen. Via haar Instagrampagina inspireert zij je over slaap, rust en je mindset hierin.

Tekst | Slaapexpert Alies Coster
Beeld | Getty Images
Foto | Privébeeld Alies Coster

Ook interessant