Gezondheid

Waarom je beter geen cola light kunt drinken bij een hamburger of friet

koolhydraten-light-frisdrank.jpg

Kies jij meestal voor suikervrije frisdrank als je in een restaurant zit? Voortaan ga je misschien toch liever voor de variant mét suiker.

Uit nieuw onderzoek blijkt dat als je een suikervrij drankje combineert met bijvoorbeeld een burger, friet of een pizza, dat slechter voor je is dan de originele versie van de frisdrank.

Hersenen in de war

Hoewel light fridrank normaal gesproken geen invloed heeft op onze hersenen, blijken ze in combinatie met koolhydraten onze hersenen flink in de war te kunnen brengen. Uit het onderzoek van Yale University blijkt dat door de combinatie van koolhydraten en kunstmatige zoetstoffen te komen. Volgens de wetenschappers komt dat omdat de zoete smaak in je hersenen gelinkt is aan suikers. Als je die dan vervolgens niet binnenkrijgt, klopt het niet voor je lijf. Je lichaam gaat zich op dat moment juist wel klaarmaken om die suikers te verteren, maar die stoffen worden niet echt gebruikt omdat er geen suikers maar zoetstoffen in de frisdrank zitten. Daardoor heb je later vaak júist zin in zoete producten, zodat de insuline in je bloed alsnog gebruikt wordt.

Lees ook: Is het erg als je geen water, maar voornamelijk light-frisdrank drinkt?

Diabetes

Als je de keer daarna weer iets zoets consumeert, denkt je lichaam misschien dat er weer geen suikers komen. Daarom stopt je lichaam na verloop van tijd de voorbereidingen om die suikers te verteren, zo verklaren de onderzoekers. Als je dan wél suikers eet, krijg je dus een grote piek in je bloedsuikerspiegel. Dit noemen de wetenschappers uncoupling, de ontkoppeling van de link tussen zoet en suiker voor ons lichaam. Dat kan leiden tot gewichtstoename, insulineresistentie en zelfs diabetes type 2. Elke keer als je iets eet wat zoet smaakt maar geen suikers bevat, zou dat dus een negatieve invloed kunnen hebben op je lichaam.

Nooit meer light frisdrank?

De beste drank om te drinken bij een grote, koolhydraatrijke maaltijd is volgens de onderzoekers natuurlijk water, maar als je voor een zoetere optie wilt gaan, raden ze dus een normale frisdrank aan. Hoewel deze hoger is in koolhydraten, calorieën en suikers, wordt je lichaam niet voor de gek gehouden en zul je dus later geen sugar cravings krijgen. Als je wel graag een cola light wilt drinken, is het verstandig om dat te doen wanneer je niet net wilt gaan eten, of als je meer dan een uur geleden gegeten hebt.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.   

Bron | Inverse
Beeld | iStock

Ook interessant