Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

8 koolhydraatrijke ingrediënten die juist hélpen bij het afvallen

acht-koolhydraatrijke-ingredienten-die-juist-helpen-bij-het-afvallen.jpg

Koolhydraten staan regelmatig in een kwaad daglicht. Brood zou een dikmaker zijn, pasta wordt ongezond genoemd en suikers zijn volgens sommigen dé boosdoener als je wat gewicht kwijt wilt raken. Maar sommige koolhydraatrijke ingrediënten blijken juist goed te zijn als je wilt afvallen.

Deze koolhydraten hélpen je juist om minder snel trek te hebben en te veel te eten. Behulpzaam dus, bij het afvallen. Voeg deze koolhydraatrijk ingrediënten dus maar aan je dieet toe:

1. Haver

We beginnen met een klassieker onder de koolhydraatrijke ingrediënten: haver. Als je de dag begint met havermout krijg je wel veel koolhydraten binnen, maar dat heeft juist veel voordelen. Zo zijn het langzame koolhydraten die je lang een vol gevoel geven, zitten er veel vezels in die je darmen hard nodig hebben én helpt haver je bloedsuikerspiegel te reguleren. Kies dan alleen niet voor een kant-en-klare variant van havermout met een smaakje, die je alleen in de magnetron met wat melk hoeft te verwarmen. Hier zijn meestal heel wat suikers aan toegevoegd, en die snelle koolhydraten helpen dan weer níet. Je kunt haver trouwens niet alleen gebruiken in de vorm van havermoutpap. Havergrutten kunnen bijvoorbeeld goed door een salade, en met havermeel kun je een heerlijk gezond bananenbrood bakken.

2. Zilvervliesrijst

Zilvervliesrijst bevat ongeveer net zoveel koolhydraten als witte rijst, maar heeft wel een stuk meer gezondheidsvoordelen. Deze soort rijst bevat veel meer vezels, magnesium en ijzer. Het is iets hoger in calorieën dan witte rijst, maar omdat je er sneller van vol zit eet je er meestal juist mínder van. En omdat het je langer een verzadigd gevoel geeft, zul je later op de avond niet zo snel weer gaan snacken.

3. Parelgort

Parelgort is bijna letterlijk een pareltje onder de koolhydraatrijke ingrediënten. Het is gemaakt van een korrel van het graan gerst, maar dan in een andere vorm geslepen waardoor je het bijvoorbeeld kunt gebruiken in risotto of salades. Parelgort heeft een zeer lage glycemische index, waardoor het helpt je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Ook is het is rijk aan B-vitaminen en vitamine A, E en D, en bevat het veel mineralen. Zeker een gezonde koolhydraat, dus.

Lees ook
Zó kun je afvallen zonder dat je koolhydraten hoeft te schrappen

4. Quinoa

Voor een goede werking van je darmen én een vol gevoel, zijn voedingsvezels essentieel. Daarom is ook quinoa een graan dat goed past in een dieet, zélfs als je wat kilo’s kwijt wilt. Het bevat namelijk bijna vijf keer zo veel vezels als witte rijst, én zit ook nog eens vol eiwitten. Daarnaast is het lekker veelzijdig, en kun je het onder andere gebruiken in een heerlijk ontbijt, een lekkere lunchsalade maar ook als vervanger van rijst in sushi of een wokgerecht.

5. Teff

Ken je teff al? Dit glutenvrije graan afkomstig uit Afrika is rijk aan eiwitten, vezels en minderalen zoals ijzer, zink en magnesium. Het wordt ook wel het nieuwe quinoa genoemd: het is nét zo veelzijdig en gezond. Omdat teffkorrels zo klein zijn kunnen ze niet gepeld worden, waardoor teff eigenlijk altijd volkoren en dus éxtra gezond en vezelrijk is.

6. Kamut

Kamut is een vrij onbekend oergraan uit dezelfde familie als tarwe, maar het heeft veel meer gezondheidsvoordelen dan zijn bekende broertje. Het bevat meer vezels, meer eiwitten en meer vitaminen. Ook zitten er in kamut veel aminozuren en vetzuren, die je in veel andere koolhydraatrijke granen niet kunt vinden. Het heeft een soort nootachtige smaak en kan onder andere ook gebruikt worden voor het bakken van brood.

7. Boekweit

Dacht jij ook dat boekweit een graan was? Dat blijkt dus helemaal niet waar te zijn. Boekweit is een kruidachtige plant, waarvan de vruchten – korrels – door ons gegeten kunnen worden. Boekweit komt in verschillende vormen voor, onder andere als korrel, vlok of vermalen tot meel. Het bevat veel B-vitaminen en magnesium, en zorgt ervoor dat je een stuk langer vol zit dan na het eten van een witte boterham.

8. Volkoren tarwemeel

Ja, écht waar: zelfs volkoren tarwemeel past in dit lijstje. Volkoren granen – zélfs in de vorm van brood – passen juist heel goed binnen een dieet waarmee je wilt afvallen. Volgens een onderzoek van Penn State University vielen mensen met volkoren brood in hun dieet zelfs méér af dan mensen die dat niet aten. Vooral als je wat buikvet kwijt wilt raken, kan af en toe een bruine boterham of wat volkoren pasta helemaal geen kwaad, zeggen de onderzoekers.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron| Red Book, Women’s Health

Ook interessant