Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Kom je aan van aardappelen?

hoe-gezond-zijn-aardappelen.png

Nederlanders zijn er dol op: aardappelen. En dat is niet voor niets. Je kunt er immers alle kanten mee op – bakken, poffen, koken, pureren. Bovendien zijn ze ook nog eens heel betaalbaar en groeien ze gewoon op Hollandse bodem. Maar hoe gezond is de pieper? Moeten we ’m vaker links laten liggen of juist zeven dagen per week op tafel zetten?

Bron van vezels

Van vastkokend tot kruimig en van Nicola tot Doré en Irene. Hoewel aardappelen in alle soorten en maten verkrijgbaar zijn, hebben ze één ding gemeen: het zijn allemaal knollen die onder de grond aan de aardappelplant groeien. Daarnaast zijn ze een bron van vezels (die zorgen voor een verzadigd gevoel), koolhydraten, eiwitten, mineralen, vitamine B6 en vitamine C. Deze voedingsstoffen zijn belangrijk voor energie en een goede darmwerking. Ook bevatten aardappelen weinig calorieën, slechts 125 kcal (voor 200 gram aardappelen). Dat is niet veel als je bedenkt dat 200 gram rijst 250 kcal bevat.

Aardappelen dikmakers?

Toch worden aardappelen de laatste tijd ook vaak als dikmakers bestempeld. Dit komt door de populariteit van koolhydraatvrije diëten, waarbij koolhydraten zo veel mogelijk vermeden moeten worden. Koolhydraten worden in ons lichaam namelijk omgezet in glucose. Dit heb je nodig om te functioneren, maar wanneer we te veel koolhydraten binnenkrijgen, wordt er te veel glucose aangemaakt. Dit kan niet snel genoeg opgenomen worden, waardoor de suikers worden opgeslagen als vet. Daarbij wordt de vetverbranding ook meteen stilgezet.

Glycemische index

Er kan overigens onderscheid worden gemaakt tussen enkelvoudige en complexe koolhydraten. Om te bepalen tot welke categorie de koolhydraten uit een bepaald product behoren, moet je kijken naar de glycemische index (GI). Hoe hoger de GI-index, hoe sneller de koolhydraten worden verteerd door het lichaam. Hierdoor krijg je dus sneller een overschot aan glucose. De complexe koolhydraten worden geleidelijk verteerd.

Welke koolhydraten bevatten aardappelen?

Aardappelen bevatten zetmeel en behoren tot de complexe koolhydraten. Ongezond zijn ze dus niet, maar wel als je ze bakt of pureert en serveert met mayonaise. Dan hebben aardappelen een hogere GI-index. Wil je graag afvallen, dan moet je ervoor zorgen dat je de inname van koolhydraten beperkt. Het is dan een optie om geen of minder vaak aardappelen te eten of juist andere producten met koolhydraten, zoals brood en pasta, te vermijden. Bedenk echter wel dat er in aardappelen veel goede voedingsstoffen zitten, zoals hierboven al genoemd. Het is dan belangrijk dat je die – als je geen aardappelen meer eet – via andere producten binnenkrijgt.

Zoete aardappel als alternatief

Mocht je gezond willen afvallen, dan kun je ook kiezen om zoete aardappelen in plaats van ‘normale’ aardappelen te eten. Deze Surinaamse knol (nee, het is geen aardappel) heeft een verrassende smaak én ze hebben een lagere GI, vermoedelijk omdat ze meer vezels bevatten. Ook zijn het ware vitamine A-bommen.Voor de rest bevatten zoete aardappelen dezelfde voedingsstoffen als de huis-tuin-en-keuken-pieper, zoals vitamine C en mineralen. De zoete aardappel schijnt zelfs goed te zijn voor diabetici. Er zou namelijk een stofje in zitten die de bloedsuikerspiegel reguleert.

TIP: wil je zo veel mogelijk profiteren van de gezonde voedingsstoffen in aardappelen, kook of stoom ze dan in de schil.

Ben jij dol op aardappelen of eet je ze ook niet vanwege de koolhydraten?

Ook interessant