Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Waarom het in de winter meer moeite kost om af te vallen

kom-jij-meer-aan-in-de-winter_.jpg

In de aanloop naar de zomer willen veel van ons in shape komen. Maar merk jij ook dat de pondjes er in de winter sneller aankomen dan afvliegen?

Dat heeft inderdaad met het weer te maken.

Pondje meer of minder

Onderzoekers aan de Universiteit van Exeter kwamen erachter dat het voor ons mensen vroeger heel normaal was om in de winter een paar kilootjes meer te wegen dan in de overige seizoenen van het jaar. We hadden dat extra laagje vet namelijk nodig om warm te blijven tijdens de (erg) koude wintermaanden. Ook was het voor onze voorouders een stuk lastiger om zichzelf dagelijks te voeden. Als er dan een dier geslacht werd, was er niemand die nadacht over een pondje meer of minder op de heupen. Er werd dus gegeten om aan te sterken en om een laagje vet op te bouwen.

Eten geeft lichaamswarmte

Gelukkig hoeven we tegenwoordig niet meer bang te zijn voor ondervoeding en we hoeven ook niet extra veel te eten om het lichaam warm te houden, maar toch heeft het weer nog steeds een effect op ons lichaamsgewicht. Door de kou daalt je lichaamstemperatuur en koelt het lichaam af. Niet alleen een extra vetlaagje zorgt voor warmte, ook het eten zelf zorgt ervoor dat je lichaam opwarmt. Hoe meer calorieën jij naar binnen werkt, hoe warmer jouw lichaam wordt. En omdat je lichaam in de winter sneller afkoelt, zul je dus in deze periode dus meer behoefte aan eten hebben om warm te blijven.

Comfort food

In de winterperiode zorgt de combinatie van de donkere dagen, de kou en het grauwe weer ervoor dat we ons eerder neerslachtig of zelfs gedeprimeerd voelen. Door deze sombere gevoelens zoeken we ons sneller troost in eten. Letterlijk comfort food, dus. Daarnaast kan stress, wat veroorzaakt kan worden door neerslachtige gevoelens, ervoor zorgen dat je meer zin hebt in zout- en suikerrijk eten. Zoetigheid, zoals chocolade, stimuleert immers de aanmaak van het gelukshormoon.

Enfin: goede redenen om in de wintermaanden niet al te streng voor jezelf te zijn. Gun jezelf de tijd. En weet bijvoorbeeld, dat wandelen uiteindelijk beter werkt dan hardlopen als je wilt afvallen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | femfem
Beeld | iStock

Ook interessant