Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Mag je koffie drinken tijdens een vastendieet?

asian-women-drinking-coffee-and-wake-up-in-her-bed-fully-rested-and-open-the-curtains-in-the-morning-to-get-fresh-air-on-sunshine.jpg

Een vastendieet volhouden is niet makkelijk. Je zult het voelen aan je energie, concentratie en misschien wel je humeur. Daarom zou het fijn zijn als je ’s ochtends wél dat ene kopje koffie mag nemen om wakker te worden. Hoe zit dat?

We schreven eerder al dat een vastendieet goed kan zijn voor je gezondheid. Je verliest niet alleen calorieën, maar krijgt ook een beter cholesterol, verbeterde bloeddruk en minder vet, wat het risico op hart- en vaatziekten verminderd. Als je gezondheid het toelaat, is dit dieet dus best het proberen waard. Maar dan is het wel handig om te weten wat je allemaal wel en niet mag drinken tijdens de momenten van vasten.

Zwarte koffie

Gelukkig is er goed nieuws: je mag koffie drinken tijdens het dieet. Maar er zit wel een addertje onder het gras. Het moet namelijk wel volledig zwarte koffie zijn. Die is volledig vetvrij en bevat bijna geen calorieën, waardoor het geen invloed zal hebben op je dieet. Koffie met suiker en melk bevat wél vet en calorieën, waardoor je officieel niet meer aan het vasten bent wanneer je dit drinkt.

Overlevingsstand

En het verschil is best groot. Zwarte koffie bevat maar twee tot vijf calorieën per kopje, maar met suiker, melk of andere ingrediënten ga je al snel naar zestien tot honderd calorieën per kopje. Als je dat drinkt tijdens de dagen waarop je aan het vasten bent, werkt het dieet niet meer. Je wilt namelijk dat je lichaam in ‘overlevingsstand’ gaat en zijn reserves gaat gebruiken. Dan pas val je af. Stop je er nieuwe calorieën in, dan gaat je lichaam die eerst omzetten in energie en blijven je reserves gewoon waar ze zijn.

Cafeïne

Drink je normaal nooit koffie, dan is het ook niet verstandig om dat nu ineens wel te gaan doen. Doordat je lichaam niet aan cafeïne gewend is, krijgt je metabolisme een boost en ga je ook uit de overlevingsstand. Wat mag je als niet-koffiedrinker dan wel drinken?

Water en thee

Nou, alles zonder calorieën en vet. Water en ongezoete thee, bijvoorbeeld. Als je klaar bent met de smaak van water kun je ook wat citroensap aan je water toevoegen. Smoothies en fruitsappen mogen echter niet, want die bevatten suikers en calorieën en daar wil je nu juist van wegblijven.

Wil je een vastendieet proberen? Het is raadzaam dit eerst met je huisarts te overleggen, omdat je wel in goede gezondheid moet verkeren om op deze manier te diëten.

Bron | Women’s Health
Beeld | iStock


Nog meer lezen over gezond leven? Dat kan in de Margriet Gezond Leven-special, vol inspirerende interviews, uitgebreide reportages en praktische tips. Bestellen kan hier.

Ook interessant