Gezondheid

Waarom je geen koffie op een lege maag zou moeten drinken

waarom-je-geen-koffie-op-een-lege-maag-zou-moeten-drinken.jpg

Giet jij direct na het wakker worden een kopje koffie naar binnen, zelfs nog voor je aan het ontbijt begonnen bent? Soms is die energieboost hard nodig, maar koffie op een lege maag drinken blijkt helemaal niet zo goed voor je.

Voedingsdeskundige Carlyn Rosenblum legt aan Pure Wow uit hoe de vork in de steel zit.

Koffie op een lege maag

Het is een fijne manier om de dag te starten. Het koffieritueel zit dan ook bij velen gebakken in de ochtendroutine. Maar wanneer je koffie drinkt op een lege maag kun je deze routine maar beter zo snel mogelijk veranderen. Rosenblum verklaart: “Allereerst verhoogt het je cortisol direct na het wakker worden, en dat schopt je hormoonhuishouding in de war en kan zelfs voor gewichtstoename zorgen.”

Slaapproblemen

Rosenblum vervolgt: “’s Ochtends als eerste cafeïne drinken, is echt geen goed idee. Dit kan er namelijk ook nog eens voor zorgen dat je minder goed slaapt. Want het kan veroorzaken dat je cortisol aanmaakt op momenten dat het normaal zou dalen, zoals ’s nachts.”

Insulineresistentie

Maar wat is er nou ook alweer zo vervelend aan een stijging van je cortisolniveau? Wanneer dit even gebeurt is het niet erg, want de aanmaak van cortisol is nodig voor een goede gezondheid. “Het probleem is echter dat als we constant gestrest zijn door de inname van veel cafeïne, ons lichaam continu cortisol aanmaakt”, legt Rosenblum uit. “Dit kan leiden tot een verhoogde bloedsuikerspiegel, wat vervolgens leidt tot een verhoogde productie van het insulinehormoon, wat weer leidt tot insulineresistentie.” En dat wil je voorkomen, want bij resistentie maakt je lichaam te veel insuline aan. De gevolgen zijn niet mis, want het kan onder andere zorgen voor hormoonklachten, verergerde PMS, vermoeidheid, spierklachten en zelfs geheugen- en concentratieproblemen.

Het beste tijdstip

De beste tijd om koffie te drinken, is dus níet direct na het wakker worden. En al helemaal niet op een lege maag. Zorg er dus voor dat je altijd eerste een goed ontbijt eet voor je aan dat geliefde bakkie begint. Het beste tijdstip? Dat is volgens de voedingsdeskundige na het ontbijt en voor het begin van de middag. “Dan zijn je cortisollevels vaak het laagst van de dag waardoor de koffie je precies de benodigde energieboost geeft, zonder hierbij je nachtrust negatief te beïnvloeden.”

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Pure Wow, Vrouwenpoli Boxmeer
Beeld | iStock

Ook interessant