Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Deze kleur koolhydraten kun je beter overslaan

kleur-koolhydraten.jpg

Koolhydraten: voor sommigen is het de ware aardsvijand, maar toch haal je hier volgens de Gezondheidsraad 40 tot 70 procent van je energie uit. Je hoeft ze volgens Britse arts Xand van Tulleken daarom ook niet per se te vermijden, maar het draait volgens hem om de juiste kleur koolhydraten. 

Vooral koolhydraten met déze kleur kun je beter laten staan.  

Kleur van koolhydraten 

In het BBC-programma The Truth About Carbs, vertelt Britse arts Xand van Tulleken dat niet alle koolhydraten hetzelfde zijn. Er is namelijk onderscheid te maken in het type, de kwaliteit en hoeveelheid en daarmee zijn koolhydraten in drie categorieën op te delen, namelijk: vezels, zetmeel en suiker. Hier zijn vervolgens weer drie verschillende kleuren koolhydraten aangekoppeld, namelijk: groen, wit en beige. 

Groene koolhydraten 

De eerste, en daarmee de beste kleur koolhydraten is groen. Dit staat voor vezelrijke producten, waardoor ze lang voor een verzadigd gevoel zorgen. Daarnaast zitten deze vol met mineralen en vitaminen. Koolhydraten in de kleur groen zijn bijvoorbeeld: fruit, groenten en peulvruchten. Maar ook volkoren producten vallen onder de groene categorie.

Beige koolhydraten

Voeding met beige koolhydraten, staan voor producten met veel zetmeel. Bijvoorbeeld: brood, aardappelen en pasta. Deze zijn daardoor ook iets slechter voor je. Dat betekent niet dat je deze producten helemaal hoeft te vermijden, want deze voedingsmiddelen zorgen ook voor meer energie voor je lichaam. Probeer beige koolhydraten daarom met mate te eten en ga zoveel mogelijk voor een volkoren variant.  

Lees ook: 8 koolhydraatrijke ingrediënten die juist hélpen bij het afvallen

Witte koolhydraten 

De kleur koolhydraten die je het beste kunt overslaan als je aan het diëten bent, is wit. Witte koolhydraten bevatten namelijk veel suiker en zit bijvoorbeeld in snoep en frisdrank. Maar deze zogeheten vrije suikers zitten bijvoorbeeld ook in: ontbijtgranen, vruchtensappen honing. De witte koolhydraten zorgen ervoor dat je lichaam energie krijgt, maar daardoor ook dat je bloedsuiker snel piekt en vervolgens weer snel daalt. Hierdoor krijg je een snel terugkerend hongergevoel. Probeer daarom de witte koolhydraten voortaan te mijden. 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.      

Bron | ELLE eten, Voedingscentrum, NHS
Beeld | Getty Images

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant