Gezondheid

Er zijn 3 vormen van klagen (en déze 2 zijn goed voor je)

er-zijn-3-vormen-van-klagen-en-deze-2-zijn-goed-voor-je.jpg

Klagen doen we massaal en vaak. Gelukkig is het ook goed voor je. Tenminste, afhankelijk van de manier waaróp je klaagt. Er zijn volgens experts drie vormen van klagen.

Eén daarvan is ongezond.

1. Gezond: je hart luchten

Je zit ergens mee en je wilt dat even kwijt. Door je hart te luchten, ventileer je je frustraties. En daarmee voorkom je dat je die gevoelens opkropt en meer en meer stress krijgt. Uit onderzoek is gebleken dat negatieve gevoelens onderdrukken slecht kan zijn voor je gezondheid. Met deze manier van klagen verwoord je je irritaties, om vervolgens weer verder te gaan. En dat is heel goed om je stress te verlagen. Zeker als je collega, vriend(in) of partner daar fijne feedback op geeft.

2. Gezond: probleemoplossend denken

Je ergert je kapot aan iets en wilt daar zo snel mogelijk een oplossing voor. Dit is misschien wel de beste vorm van klagen. Als jij altijd de behoefte hebt om een probleem meteen op te lossen, wil je met je geklaag snel een oplossing vinden. Wel zo effectief. Je brainstormt met anderen om de situatie te fixen, met behulp van hun advies. Pas wel op dat je dit niet te agressief doet. Word bijvoorbeeld niet boos als de ander niet direct met een oplossing komt. Teamwork is hierbij het sleutelwoord.

3. Ongezond: erin blijven hangen

Kun jij weken na een ruzietje met een vriendin of frustratie aan een collega nóg erover klagen? Dat is menselijk, maar echt niet goed voor je. Want wat is dan je doel om te klagen? Zoek je een oplossing, of klaag je om het klagen? Dat kost je alleen maar negatieve energie en kan op de lange termijn invloed hebben op je gezondheid en sociale leven. Zit je ergens mee, spreek het dan uit, net zoals bij manier één en twee. Voor je eigen bestwil. Hoe moeilijk dat soms ook kan zijn.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.   

Bron | PureWow
Beeld | iStock

Ook interessant