Gezondheid

Kwaaltjes door schermtijd voorkomen? Dan is ‘oog yoga’ iets voor jou!

oog-yoga.jpg

Onze ogen krijgen dagelijks veel te verduren. De meeste volwassenen kijken tussen de drie en dertien uur naar een scherm. Dat is voor onze ogen ontzettend vermoeiend, en kan weer leiden tot allerlei andere kwaaltjes. De oplossing? Oog yoga.

De gemiddelde volwassene kijkt zo’n drie uur per dag op zijn telefoon. Dat is 45 dagen per jaar. Als je dan ook nog een baan hebt waarvoor je achter de computer moet zitten, kun je daar nog acht uur per dag bij optellen. Dat is elf uur per dag waarop we naar een scherm kijken. En dan kijk je ’s avonds misschien ook nog eens twee uurtjes televisie. Je raadt het al: dat is niet best.

Vermoeide ogen

Alle andere lichamelijke gevolgen van zo vaak stilzitten daargelaten, is de hele dag naar een scherm turen vooral heel erg slecht voor onze ogen. Symptomen van vermoeide ogen zijn jeuk, een branderig of prikkend gevoel, gevoeligheid voor licht, verminderd gezichtsvermogen, en hoofdpijn.

Oog yoga tegen oogkwaaltjes

Nu is natuurlijk de meest voor de hand liggende oplossing voor dit soort klachten je schermtijd verminderen. Helaas is dit niet voor iedereen mogelijk, bijvoorbeeld wanneer je voor je baan een computer nodig hebt. Daarom is het belangrijk dat je andere dingen doet om de gezondheid van je ogen te waarborgen. En daar kan oog yoga dus bij helpen.

Oog yoga oefeningen

Oog yoga bestaat uit verschillende oefeningen, die je gedurende de dag kunt doen, om de flexibiliteit van je ogen te behouden én je gezichtsvermogen te verbeteren. Het fijne van deze oefeningen is dat je ze gewoon tijdens een werkdag achter je computer kunt doen, wanneer je merkt dat je ogen moe beginnen te worden. We leggen een aantal oefeningen uit:

  1. Sluit je ogen en ‘kijk’ afwisselend van boven en naar beneden, en van links naar rechts. Beeld je hierbij in dat je naar de getallen op een klok kijkt, waarbij je dus van twaalf naar drie en van zes naar negen beweegt. Herhaal dit vijf keer.
  2. Knipper een paar keer heel snel met je ogen en sluit daarna je ogen voor twintig seconden om ze te laten rusten. ‘Kijk’ hierna – met gesloten ogen – zo ver naar beneden als je kunt, daarna zo ver naar boven als je kunt, vervolgens naar rechts, en dan naar links. Houdt dit iedere keer vijf seconden vast.
  3. Wrijf je handen een paar keer heel hard tegen elkaar aan totdat ze warm aanvoelen, en plaats je handpalmen vervolgens over je gesloten ogen. Houdt ze hier totdat je handen zijn afgekoeld.
  4. Kies een object in de verte en staar hiernaar zonder te knipperen. Plaats je duim tussen je ogen en het object, en verplaats vervolgens je focus van het object naar je duim, en andersom. Doe dit twintig seconden lang en herhaal het een aantal keren.

Bron | Mindbodygreen.com
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via 
margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant