Gezondheid

Dít is waarom je kiemgroenten wil toevoegen aan je bord

dit-is-waarom-je-kiemgroenten-wil-toevoegen-aan-je-bord.jpg

Kiemgroenten zijn hartstikke gezond, erg lekker en ook nog eens decoratief op je bord. Ze zien er niet echt uit als standaard groenten, maar eerder als ontpopte zaadjes. Taugé en alfalfa zijn voorbeelden van kiemgroenten en je vindt ze in de supermarkt bij de sla of wokgroenten. Deze kleine groenten zitten boordevol met gezonde stoffen.

Wil je op een eenvoudige manier nog meer vitaminen en mineralen eten? Voeg dan kiemgroenten toe aan je lunch of diner!

Kiemgroenten

Kiemgroenten zijn eigenlijk babyplantjes en hebben in vergelijking met volwassen groenten een veel hogere concentratie aan bijvoorbeeld vitaminen, mineralen, enzymen en proteïnen. Ook bevatten ze veel antioxidanten, wat onder andere veroudering en schade van buiten tegengaat. Het kiemproces zorgt er bovendien voor dat het zaadje wordt ‘voorverteerd’. Nadat je het ontkiemde plantje hebt gegeten, wordt de vertering en de opname van voedingsstoffen in het lichaam gemakkelijker. Kiemgroenten ondersteunen de spijsvertering en zorgen er ook voor dat de juiste zuurgraad in het lichaam bereikt wordt of behouden blijft.

Kiemgroenten bevatten mineralen als zink, calcium, mangaan en koper. Dus in plaats van een hele broccoli bij de lunch te eten, kun je dus ook wat kiemgroenten toevoegen. Zo krijg je alsnog genoeg vitaminen en mineralen binnen.

Lees ook: Waarom het voedingssupplement resveratrol momenteel de winkels uit vliegt

Hormonen in balans

Ook zijn de kleine gezondheidsbommetjes goed voor je hormoonhuishouding. Kate Denniston, oprichter van Los Angeles Integrative Health, zegt tegen Well + Good dat het sulforafaan dat wordt aangetroffen in broccoli-kiemen, samen met Indole-3-carbinol, helpt bij het lichaam van vrouwen om een gezond en evenwichtig oestrogeengehalte te behouden. ”Indole-3-carbinol bevat kruisbloemige groenten en dit helpt de lever bij het ontgiften van overtollige hormonen.”

Bereiden

Je kunt kiemgroenten eten op een boterham in combinatie met vleeswaren, kaas of tomaat, als salade, in roerbakschotels, in soepen of als garnering. Taugé wordt veel gebruikt in Aziatische gerechten, zoals nasi goreng, gadogado en soto-soep.

Let wel op: op kiemgroenten kunnen bacteriën voorkomen, zoals salmonella en E.coli, zo meldt het Voedingscentrum. Was ze vlak voor je ze gaat gebruiken altijd onder stromend water. Voor de meest veilige keuze kun je kiemgroenten van tevoren verhitten. Dompel ze 5 seconden in kokend water of wok ze goed mee met een maaltijd.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Women’s Health, Well + Good, Voedingscentrum
Beeld | iStock

Ook interessant