Gezondheid

Het ketodieet: dit zijn de voor- en nadelen voor je gezondheid

het-ketodieet-dit-zijn-de-voor-en-nadelen-voor-je-gezondheid.jpg

Wie wat kilo’s kwijt wil, kan zich aan talloze diëten wagen. Maar die zijn lang niet allemaal even gezond. Als je het ketodieet volgt, schrap je koolhydraten (bijna) helemaal en eet je veel onverzadigde vetten.

En dat heeft goede, maar ook minder goede gevolgen voor je gezondheid.

Het ketodieet

Bij het ketodieet krijg je (bijna) geen koolhydraten binnen en eet je veel onverzadigde vetten. Ook eet je een beperkt aantal eiwitten en groenten. Daardoor gaat je lever ketonen produceren. Je spreekt je vetreserves aan in plaats van dat je eiwitten en koolhydraten gaat verbranden. Uit onderzoek blijkt dat een ketogeen dieet voor meer gewichtsverlies zorgt dan een vetarm dieet. Dat verlaagd namelijk de ruststofwisseling, waardoor je minder energie gaat verbruiken. Wist je al dat je aan iemands adem kan ruiken als hij of zij in deze staat van ketose verkeerd? Bij de productie van ketonen in je lever komt er namelijk aceton vrij, wat je vervolgens weer uitademt.

Wat mag je niet eten?

Omdat je bij het ketodieet eigenlijk zo min mogelijk koolhydraten eet, vallen alle soorten granen én graanproducten af. Dus onder andere geen rijst, geen brood, geen aardappels en geen pasta. Ook veel peulvruchten, waaronder linzen, kikkerwewten en bruine bonen passen niet in het dieet. Suikers zijn ook een vorm van koolhydraten, dus ook frisdranken, snoep en koekjes vallen allemaal af. Daardoor vallen ook veel soorten fruit af: bananen, ananas, druiven en mango zijn bijvoorbeeld allemaal niet toegestaan. Drink je graag een wijntje? Ook dat bevat teveel koolhydraten voor iemand die het ketodieet volgt.

Wat mag je wel eten?

Maar wat mag je dan nog wél eten? Vooral eiwitten, vetten, (groene) groente en zuivelproducten. Eiwitten haal je vooral uit vlees, vis en zuivelproducten zoals kaas of kwark. Daar komt ook een gedeelte van de vetten vandaag, want bij het ketodieet wordt vooral gekozen voor vlees wat niet echt mager is. Ook mag je veel boter, noten en zaden eten om aan het juiste aantal vetten te komen. Groenten met veel koolhydraten vallen allemaal af, dus blijven vooral groentes zoals spinazie, bloemkool, champignons en komkommer over.

Lees ook: Op dieet? Deze dieetadviezen moet je volgens experts juist níet volgen

Ketodieet als vegetariër of veganist

Als je de lijst met producten ziet die wel en niet toegestaan zijn tijdens dit dieet, is je misschien wel opgevallen dat vlees en vis heel belangrijk zijn in het ketodieet, net als zuivelproducten en eieren. Toch is het niet onmogelijk om dit dieet te volgen als vegetariër, al wordt het dan wel wat lastig. In plaats van vlees en vis kunnen eiwitten gehaald worden uit eieren, volvette zuivelproducten, tofu en noten. De meeste voorverpakte vleesvervangers zijn niet toegestaan, omdat deze vaak veel koolhydraten bevatten.Vetten kunnen gehaald worden uit onder andere olie, avocado, noten(boter) of kaas. Hoewel het dus wel mogelijk is om ketogeen te eten als je vegetariër bent, is het wel een stuk ingewikkelder.

Voor veganisten blijven er nóg minder opties over, omdat zij helemaal geen dierlijke producten eten. Dan vallen eieren, kaas en andere zuivelproducten dus ook nog af. Het wordt dan een stuk lastiger om nog een gevarieerd dieet te hebben als je ook nog ketogeen wil eten. Zowel het veganistische dieet als het ketogene dieet sluiten veel producten uit, dus die combinatie is erg ingewikkeld. Het is lastig om aan voldoende eiwitten te komen met alleen tofu en tempeh eten om vlees te vervangen, en vetten zul je vooral moeten halen uit olie, noten en notenboters, avocado’s, zaden en kokosproducten.

Te weinig koolhydraten

Maar volgens voedingsdeskundige Sandra Bekkari zijn er een aantal slechte gevolgen aan dit dieet verbonden. Aan Het Laatste Nieuws legt ze uit: “Het ketodieet is een heel eenzijdig dieet. Mensen die het nauwgezet volgen, gaan zelfs bepaalde groente- en fruitsoorten niet meer eten omdat ze te veel koolhydraten bevatten. Zo wordt vaak amper 30 gram koolhydraten aangeraden bij het ketodieet. Om een voorbeeld te geven, dat zijn 2 appels per dag.” Koolhydraten zijn volgens de voedingsdeskundige niet slecht, en daarom moeten we er de juiste hoeveelheid van eten (en de goede koolhydraten kiezen).

Lees ook: Onderzoek: ‘ketodieet zorgt voor schade aan botten’

Bijwerkingen ketodieet

Natuurlijk kun je koekjes en suiker beter laten staan, maar bijvoorbeeld in fruit, (volkoren) graanproducten en peulvruchten zitten juist gezonde koolhydraten met vitamines, vezels en mineralen die we nodig hebben, stelt ze. Ook heeft ze het over de bijwerkingen van het ketodieet. Volgens haar kan het inderdaad zo zijn dat je een tijdje meer energie krijgt – zoals wordt gezegd – maar ben je in het begin hartstikke moe. “Je lichaam is het niet gewend om zijn brandstof ergens anders vandaan te halen dan uit koolhydraten. Je lichaam moet leren om op vetverbranding over te schakelen, wat zorgt voor de gekende ketogriep die zich uit in een vermoeid en zwak gevoel.”

Suiker schrappen

Toch zijn er ook een aantal dingen die we kunnen leren van het dieet (en mee kunnen nemen in een gezonde levensstijl): “Hoewel ik tegen het volledig schrappen van koolhydraten ben, is het wel goed om sterk bewerkte suikers te schrappen.” Volgens de voedingsdeskundige is het aan te raden om suiker even te schrappen, omdat je dan van je drang naar zoet af komt. Ook eten we te veel sterk bewerkte koolhydraten, dus mag dat ook wel wat minder. De voedingsdeskundige stelt dat het ketodieet onder medische begeleiding voordelen kan bieden als je een hersentumor hebt of kampt met epilepsie, maar je kunt er beter nooit alleen mee aan de slag gaan. Ook bij mensen met diabetes type 2 kan het ketodieet een positieve werking hebben, zegt het Diabetesfonds. Ook zij raden aan dit dieet alleen te volgen onder begeleiding van een professional.

Meer lezen over het ketodieet?

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Het Laatste Nieuws, Diabetesfonds, Keto Nederland
Beeld | Getty Images

Ook interessant