nordic walking Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Gezondheid

Ken je nordic walking nog? Zó goed is het voor je gezondheid

Wandelen is hartstikke populair en hebben we sinds coronatijd massaal opgepakt. Nordic walking – wandelen met een soort skistokken - heeft een wat minder hip imago, maar is enorm goed voor je gezondheid. Dit moet je weten over de voordelen.

Nordic walking komt oorspronkelijk uit Finland en kwam bijna twintig jaar geleden op in Nederland. Sindsdien is de populariteit enorm toegenomen. En dat is wel te begrijpen, want de wandelsport is leuker en uitdagender dan het klinkt. Benieuwd naar de gezondheidsvoordelen? We zetten ze op een rij.

Goed voor je conditie

Ja, die stokken zijn handig ter ondersteuning, maar dat is niet het enige voordeel. Door met stokken te wandelen, verbruik je gemiddeld 20 procent meer energie dan tijdens een normale wandeling. Het gebruiken van de juiste techniek kan je conditie en uithoudingsvermogen flink verbeteren. Met een stok in iedere hand loop je namelijk een stuk sneller en krachtiger. Toch voelt een stevige wandeling minder zwaar, omdat – als je het op de goede manier doet – je gewrichten, rug en benen niet belast worden. Bij nordic walking is het belangrijk dat je de spieren in je nek, schouders en armen continu aanspant én ontspant.

Spieren trainen met nordic walking

Goed om te weten: er bestaat een duidelijk verschil tussen nordic walking en wandelen met wandelstokken. De stokken zijn er bij nordic walking niet voor wat steun en evenwicht, maar vormen echt een onderdeel van de beweging. Met nordic walking zet je je lichaam flink aan de bak, want niet alleen je beenspieren, maar ook de spieren in je rug, schouders en armen worden gebruikt. Tijdens het wandelen gebruik je maar liefst 90 procent van de spieren in je lichaam. Bovendien verbetert nordic walking je tempo, looppatroon en wandelhouding, mits je natuurlijk de juiste techniek gebruikt.

Goed voor je hart

Wie denkt dat je altijd flink moet doorstappen, heeft het mis. Ook op een lager tempo heeft nordic walking gezondheidsvoordelen. Uit onderzoek onder mensen met een coronaire hartziekte (CAD), een kransslagaderaandoening, blijkt dat door nordic walking de levenskwaliteit en wandelafstand na 26 weken flink vooruitging. Dat laatste is niet gek, want met behulp van wandelstokken loop je makkelijker en sneller een langere afstand. Een handig hulpmiddel, dus.

Bron | Wandel, Wandelvrouw, Mindbodygreen

Maike AbmaGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden