Gezondheid

Wat is kefir en waarom is het zo goed voor onze darmhuishouding?

wat-is-kefir-en-waarom-is-het-zo-goed-voor-onze-darmhuishouding.jpg

Je hoort het woord steeds vaker voorbijkomen: kefir. Het is een melkachtig drankje dat hartstikke goed voor je darmen is. Het begon ooit als een obscuur drankje naar een recept uit de Kaukasus, wat je alleen bij toko’s en Turkse supermarkten kon kopen. Tegenwoordig staan zelfs de grote Nederlandse supermarkten er vol mee. Al dan niet met een slap light aftreksel van het echte spul. Maar wat is kefir nu precies en waarom is het zo goed voor onze darmhuishouding?

Probiotica drankje

Kefir is een probiotica, die bij regelmatig drinken, je darmflora weer in goede staat kan krijgen (of houden natuurlijk). Het wordt gemaakt van kefirkorrels, die er uitzien als een soort bloemkoolrijst. Wanneer je de korrels bij kamertemperatuur laat liggen, zwellen ze op en kunnen ze wel tussen de één en tien centimeter worden. Kefir ontstaat door fermentatie. Gisten en gezonde bacteriën zetten gezoet water of melk om in een product dat lang houdbaar en beter te verteren is. Als je kefir drinkt, krijg je dus een portie gisten en gezonde bacteriën binnen. Een probiotica dus. Probiotica is een mooie naam voor producten die voor goede bacteriën en micro-organismen zorgen. Iets wat we nodig hebben, want goedwerkende darmen zorgen voor veel dingen waar je misschien niet meteen aan denkt. Van obesitas en stress tot je immuunsysteem en een goed werkend hormoonstelsel: het heeft allemaal met je darmen te maken.

Lees ook:

Tips voor een gezonde darmflora.

Wat doet kefir voor de darmhuishouding?

Bovendien krijgen ziektekiemen, die via voeding je lijf binnendringen, minder de kans om te floreren, wordt het voedsel dat je tot je neemt beter en sneller afgebroken, wordt overtollig cholesterol gebonden, houd je een goede, soepele stoelgang en worden voedingsstoffen beter opgenomen. Allemaal dankzij een gezonde darmhuishouding. De micro-organismen in kefir produceren melkzuur en natuurlijke antibiotische stoffen die ‘foute micro-organismen’ verminderen. Dit geldt bijvoorbeeld voor: salmonella, shigella, E-coli, helicobacter pylori, proteus vulgaris, stafylokokken en candida albicans. Ook lijkt kefir te beschermen tegen de gevolgen van de schimmel aflatoxine. Kefir is verder rijk aan tryptofaan, een aminozuur dat voor zowel de darmgezondheid als voor geestelijk welbevinden belangrijk is.

Hoevaak drink ik kefir?

Als je gewoon gezond bent, heb je genoeg aan één glas kefir per dag. Als je ziek bent, moet je het langzaam opbouwen met een paar slokjes per keer. En vergeet niet, door de gisting zit er een heel klein beetje alcohol in het drankje. Let trouwens wel op; er worden tegenwoordig ook veel slappe aftreksels van kefir verkocht, een soort lightversie die heel weinig voor je doet. Als je zeker wilt weten dat je de juiste kefir hebt, zoek dan bij de ingrediënten naar kefirkorrels of speel het safe en ga alleen voor Turkse merken. Meer weten over deze ‘bedriegers’? Er is een Keuringsdienst van Waarde-aflevering aan de nepkefir gewijd.

Bron: gezondheidenco | Keuringsdienst van Waarde
Beeld: iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant