Gezondheid

Kantoorwandelen: doe je mee?

kantoor1.jpg

Bewegen is beter voor de lijn én je brein. Ook op kantoor kun je zorgen voor genoeg beweging. Met dit actieplan (leuk om samen met je collega’s te doen!) wordt dat een eitje.

Bewegen op de werkvloer

De één zet een fietsje onder het bureau, de ander gaat hoelahoepen in de pauze. En dan worden er ook nog al wandelend vergaderingen gehouden. Hoezo: zittend beroep, zo’n kantoorbaan?! Wil je ook meer beweging op de werkvloer? Dit kun je doen:

Actieplan met collega’s

Net als andere goede voornemens houd je bewegen op het werk beter vol als je elkaar motiveert. Bovendien: zien zitten doet zitten. Samen met je collega’s een plan maken dus! Wel staand uiteraard. Dit kun je bijvoorbeeld doen:

  • Spreek met je afdeling af dat iedereen voortaan zijn eigen koffie haalt, en vanaf nu alleen nog de trap neemt. Wie in de lift wordt gezien, moet een euro in de pot doen. Het gespaarde geld kun je gebruiken voor een gezamenlijke borrel, of voor een goed doel.
  • Als je in een kantoortuin werkt, geef je elke dag iemand anders wekkerdienst. Die persoon zorgt ervoor dat elk kwartier of half uur een kookwekker afgaat. Dat is het teken dat iedereen even opstaat. Neem de wekker ook mee naar (zit)vergaderingen. Na elk belletje schuift iedereen één plek naar rechts.
  • Staand vergaderen voelt in eerste instantie waarschijnlijk wat ongemakkelijk. Maar als je even doorbijt, krijg je er een hoop voor terug. Vergaderingen waarbij iedereen staat, duren namelijk niet alleen een stuk korter, bovendien schijnt het staan ook de concentratie en creativiteit te bevorderen. Ben je met maximaal drie mensen, dan kun je ook wandelend vergaderen, bijvoorbeeld door samen in de gang op en neer te lopen.
  • Het allerbelangrijkste voor je gezondheid is om gedurende de dag zo vaak mogelijk kort te bewegen. Maar dat betekent niet dat langere actieve pauzes niet óók goed zijn. Vorm een clubje en laat iedere maand iemand anders een korte, dagelijkse activiteit verzinnen die je gemakkelijk samen kunt doen. Overgooien, hoelahoepen of simpele yogaoefeningen bijvoorbeeld.
  • Plan de beweegbreak bij voorkeur halverwege de middag, als de meesten van ons een beetje inzakken. Ben je daarna meteen weer bij de les.

Morgen mee beginnen (en het kost niets)

  1. Creëer een afvaleiland. Zet alle prullenbakken bij elkaar, in het midden van de kantoortuin of in de gang, zodat je telkens als je iets wilt weggooien een loopje moet maken.
  2. Wen jezelf aan alleen nog maar staand te bellen.
  3. Stel je computer in op de printer die het verst van je bureau staat.
  4. Gebruik een toilet op een andere verdieping dan waar je werkt (en dan wel de trap nemen natuurlijk).
  5. Let erop dat het kantoor niet te warm is. Daar word je sloom van en het maakt dat je minder beweegt.

Na het zien van deze video durfden wij nog amper een stoel te pakken.

Tekst: marte van santen.

M14 Cover V3Deze tips komen uit Margriet 14 2016.. Gemist? Je kunt hem nabestellen via Tijdschrift365.nl

 

Ook interessant