Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Opgepast: de kans op zonneschade aan je huid is groter bij stress en roken

meer-kans-op-zonneschade-stress-roken.jpg

Hartstikke lekker om het zonnetje op je gezicht te voelen, maar we hoeven je vast niet meer uit te leggen dat die straling eigenlijk helemaal niet zo goed is voor je huid. Sterker nog: het blijkt zelfs dat je door de schadelijke straling van de zon in combinatie met onder andere veel stress en sigarettenrook meer kans loopt op zonneschade aan je huid. Dat heeft te maken met ‘exposoom’. 

We leggen je uit wat je hierover moet weten. 

Meer kans op zonneschade bij stress en roken 

Er zijn verschillende schadelijke factoren waaraan we onze huid dagelijks bloot kunnen stellen. Dat zijn bijvoorbeeld uv-straling en luchtvervuiling, maar onze levensstijl, genen en hormonen spelen ook een rol. Het blootstellen van de huid aan dit soort factoren wordt ook wel ‘exposoom’ genoemd. Dat is een samentrekking van ‘expose’ (blootstellen) en ‘genoom’ (de verzamelingen van genen). Hierbij geldt dat wanneer verschillende van deze factoren samenkomen – wat eigenlijk altijd het geval is – ze elkaar versterken. Dat betekent dat je bij stress of door te roken meer kans loopt op zonneschade als je in aanraking komt met uv-straling, dan wanneer je niet rookt of geen stress hebt. Maar ook als je bijvoorbeeld veel in aanraking komt met uitlaatgassen moet je meer oppassen voor huidschade door de zon. 

Lees ook: Heeft jouw huid zonneschade? Zó kun je het herkennen

Exposoom-categorieën

Er bestaan verschillende exposoom-categorieën, waar je rekening mee kunt houden en waar veel mensen dagelijks aan worden blootgesteld. Het is dus belangrijk om te onthouden dat als je meerdere van deze factoren combineert, je extra kans loopt op huidschade. 

Omgevingsfactoren

  • Uv-straling: dit is natuurlijk de grootste boosdoener als het op zonneschade aankomt. Zo’n 80 procent van zichtbare huidveroudering is te danken aan de zon.
  • Vervuiling: hieronder vallen fijnstof, luchtvervuiling, ozon, chemische verontreiniging en insecticiden. Al deze factoren kunnen tot huidschade leiden. 
  • Klimaatverandering: luchtdrukvariaties, luchtvochtigheid en temperatuur hebben invloed op de werking van je huidbarrière. 

Levensstijl 

  • Stress: op korte termijn leidt stress tot een droge huid en een grauwe teint, maar op de lange termijn kan het je huidbarrière zelfs verzwakken. 
  • Slaaptekort: bij een tekort aan slaap verlies je vocht. Hierdoor krijg je sneller last van fijne lijntjes en ziet je huid er doffer uit. 
  • Voeding: slecht eten vermindert het vermogen van je huid om schadelijke factoren van buitenaf te weren. Als je structureel niet voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, dan leidt het welzijn van je huid hieronder
  • Alcohol: ook alcohol is geen vriend voor je huid. Dit droogt je lichaam en daarmee ook je huid uit. Door veel alcohol te nuttigen versnel je het proces van huidveroudering.
  • Roken: door roken breken cellen collageen en elastine in de huid af, waardoor je sneller last krijgt van rimpels. Daarnaast zorgt nicotine dat je bloedvaatjes continu vernauwen en ontstaat er een zuurstoftekort in het bloed, waardoor je een grijze huid kunt krijgen en wondjes minder goed genezen. 

Hormonen

De laatste factor die invloed uitoefent op je huid – maar waar je zelf helaas maar weinig aan kunt doen – zijn je hormonen. Door hormoonschommelingen kan je huid vatbaarder zijn voor huid- en zonneschade. Zo’n schommeling vindt bijvoorbeeld plaats tijdens een zwangerschap of de menopauze.

Je huid beschermen tegen het exposoom

Aan Het Laatste Nieuws legt dermatoloog Thierry Passeron uit dat het belangrijk is om altijd een breedspectrumzonnebescherming te gebruiken. Dat betekent een zonnebrand die zowel tegen uv-A- als uv-B-straling beschermt. Daarnaast raadt Passeron aan om een crème op basis van antioxidanten en/of hyaluronzuur te gebruiken, om je huid extra te beschermen. Omdat de kans op zonneschade door factoren als stress en slaaptekort groter wordt, is het belangrijk om voldoende te slapen, slaapproblemen aan te pakken en stress zoveel mogelijk te vermijden. Ook een gevarieerd eetpatroon, alcoholgebruik minderen en stoppen met roken kunnen wonderen doen voor je huid.

Bron | Het Laatste Nieuws, Drs Leenarts, Expertisecentrum Alcohol
Beeld | Getty Images

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant