Gezondheid

Wat zijn de juiste tijdstippen om te sporten?

juiste-tijdstippen-om-te-sporten.png

Wil je afvallen, sterker worden of beter slapen? Sporten is het beste ‘medicijn’. En als je het ook nog op het juiste tijdstip doet, is het helemaal effectief. 

Afvallen

Tijdstip: ‘s ochtends

Onderzoek heeft aangetoond dat een work-out van drie kwartier voor het ontbijt je minder hongerig maakt. Het helpt ook om gezondere eetkeuzes te maken, en overdag beweeg je meer en verbrand je meer calorieën. Loop alleen niet té hard van stapel, want je spieren hebben nog niets gedaan, zo vroeg in de ochtend.

Sterker worden

Tijdstip: late namiddag of de vooravond

Van twee uur ‘s middags tot zes uur ‘s avonds heb je de meeste energie. Dat heb je te danken aan het hormoon testosteron. De productie van deze stof reageert het best op sport in de late namiddag of vooravond. Ook is de temperatuur van je lichaam dan het hoogst, waardoor je je sterker en flexibeler voelt en je longen beter werken.

Beter slapen

Tijdstip: net na het wakker worden

Je slaapt sowieso beter als je sport, maar een ochtendsessie is nog beter. Je brein komt dan in de juiste modus terecht: je hersenen hebben beter door dat je wakker bent en dat je ‘s avonds moet gaan slapen. Als je ‘s ochtends sport, daalt je bloeddruk ook, waardoor je ‘s avonds een dipje krijgt en dus beter slaapt.

Jetlag bestrijden

Tijdstip: rond één uur in de middag

Als je je ’interne klok’ wilt resetten, moet je dat in de middag doen. Als je dan intensief beweegt, bestrijd je je jetlag het best en slaap je ’s avonds weer rond de ‘normale’ tijd.

Prestaties verbeteren

Tijdstip: Iedere dag hetzelfde

Routine. Dat is het belangrijkste als je jezelf wilt verbeteren. Stem je eetgewoontes en sporttijden op elkaar af en leef regelmatig om het beste resultaat te krijgen.

 

Ook interessant