Gezondheid

Een jonger brein in een paar minuten

mediteren.jpg

Het helpt je ontspannen, zou zelfs sombere stemmingen verhelpen en nu lijkt het erop dat het óók je brein langer jong kan houden. Het wondermiddel? Een paar minuten mediteren per dag.

Dat mediteren helpt tegen stress, wisten we. En aangezien stress allerlei lichamelijke ongemakken kan veroorzaken, willen we ook wel geloven dat meditatie gezond is. Maar steeds meer onderzoek wijst uit dat het effect van mediteren nóg dieper in ons lichaam doordringt, namelijk in onze hersenen.

Grijze stof

Zo ontdekten Amerikaanse onderzoekers dat mensen die al jarenlang een paar minuten per dag mediteren, relatief minder ‘grijze stof’ in hun hersenen waren verloren dan mensen die nooit een meditatiemomentje inbouwen. Deze grijze stof, die ervoor zorgt dat we informatie kunnen verwerken, neemt bij iedereen vanaf het twintigste levensjaar af. Daardoor zijn we op latere leeftijd vatbaarder voor dementie en andere nare ouderdomsziektes. Door te mediteren zou je dit aftakelingsproces dus mogelijk kunnen vertragen.

Wondermiddel?

Hoewel de onderzoekers de resultaten ‘veelbelovend’ noemen, zal verder wetenschappelijk onderzoek moeten uitwijzen of meditatie echt zo’n wondermiddel voor ons brein is. Overigens, wie om wat voor reden dan ook geen tijd of zin heeft om heel officieel te gaan zitten mediteren, kan ook gewoon wat vaker de benen strekken. Van beweging is namelijk wel onomstotelijk bewezen dat het je hersens langer jong houdt. En wie vooral beter wil kunnen ontspannen, komt met deze eenvoudige mindfulness-oefeningen een heel eind.

 

Ook interessant