Oog-handcoördinatie verbeteren: zo doe je dat Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Je oog-handcoördinatie verbeteren: zo doe je dat

Het oppakken van een glas water, het schrijven van woorden op papier en het koken van je avondeten. Het zijn allemaal dingen waar je misschien niet over nadenkt, maar waarbij je hand-oogcoördinatie belangrijk is. Is deze bij jou niet meer optimaal? Dan is de kans groot dat het nog weleens misgaat. Daarom geven we je tips hoe je dit kunt verbeteren.

Wat is oog-handcoördinatie?

Hand-oogcoördinatie is belangrijk in het dagelijks leven voor het uitvoeren van allerlei simpele - en ook complexere - dingen. Van het koken van je avondeten tot het opgooien en slaan van een tennisbal: je hebt een goede oog-handcoördinatie nodig. Het gaat daarbij om het gelijktijdig gebruiken van onze ogen en het bewegen van onze handen en armen. Zodra jouw ogen iets zien, wordt er een seintje gegeven en reageer je vrijwel gelijktijdig door te bewegen en zonder hierover na te denken. Dit is iets wat je vaak als kind al leert, maar op latere leeftijd kun je merken dat deze vaardigheid achteruit gaat.

Oog-handcoördinatie verslechtert

Oog-handcoördinatie is dus essentieel in het dagelijks leven. Maar dit kan door verschillende oorzaken beïnvloed worden en achteruit gaan. Denk bijvoorbeeld aan ouder worden of verschillende neurologische aandoeningen. Word je ouder? Dan vertragen veel processen langzamerhand, waaronder de snelheid waarmee je handen reageren op wat je ogen zien. Ook mensen die hersenaandoeningen hebben kunnen zien dat de hand-oogcoördinatie achteruit gaat. Dit komt doordat hun fysieke motoriek aangetast wordt. Maar ook onschuldigere oorzaken, zoals bijvoorbeeld vermoeidheid, kunnen ervoor zorgen dat de samenwerking tussen je ogen en handen achteruit gaat. Je hersenen kunnen dan niet op dezelfde snelheid als normaal prikkels en informatie verwerken.

Oog-handcoördinatie verbeteren

Het kan erg vervelend zijn om te merken dat je oog-handcoördinatie minder goed wordt. Zonder dat je er een verklaring voor kunt geven ben je minder scherp of laat je dingen vallen. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om die coördinatie weer wat op te krikken. We zetten ze voor je op een rij:

1. Balletje gooien

De kans is groot dat je bij oog-handcoördinatie denkt aan het opgooien en slaan van een tennisbal. En inderdaad, die balsport (en eigenlijk alle andere balsporten) is super goed om je hand-oogcoördinatie te verbeteren. Jongleren is misschien een stap te ver, dus begin klein door een bal op te gooien en weer op te vangen. Focus hierbij goed op de bal en zorg dat je zo min mogelijk afgeleid wordt. Gaat dit je goed af? Gooi dan eens over met iemand anders en kijk of je dit weer onder de knie kunt krijgen.

2. Spelletjes spelen

Hoe leuk is het om een vrolijk spel te combineren met het serieuze oefenen? Precies, dat dachten wij ook. Speel eens een potje Jenga of Mikado of pak je computer erbij en ga zitten voor een videospelletje. In het laatste geval moet je snel reageren op wat er in het spel gebeurt door op de juiste knoppen te drukken. Communicatie tussen je ogen en handen is dus essentieel. Neem wel af en toe pauze, te lang naar een scherm turen is natuurlijk ook weer niet goed.

3. Springen

Dit klinkt misschien iets minder voor de hand liggend, maar oog-handcoördinatie is ook belangrijk voor je benen. Daarom kan een springoefening ook goed helpen. Dit kun je doen door in de kamer twee voorwerpen te kiezen: eentje dichtbij, op ongeveer een armlengte afstand, en de ander verder weg, op drie tot vier meter afstand. Focus op het verste voorwerp en ‘spring’ ernaartoe. Je zult merken dat dit eerst misschien wat moeilijk is en dat het springen niet in een richte lijn gaat, maar hoe langer je oefent, hoe rechter de lijn zal zijn.

4. Creatieve oefeningen

Ben je niet zo van het gooien en springen? Dan kun je ook kiezen voor wat creatievere oefeningen. Focus bijvoorbeeld eens op tekenen of schilderen of ga aan de slag met een brei- of borduurwerkje. Onbewust moet je hierbij heel erg focussen en zet je je hersenen goed aan het werk. En het resultaat is natuurlijk een leuk kunstwerk!

Bron | Gezondheidsnet, ANBO, Specsavers

Nynke KooyGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden