Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

4 tips om een januaridip te voorkomen

januari-dip-winter-margriet.jpg

Het duurt nog ontzettend lang totdat het weer een beetje warmer wordt, je goede voornemens gaan minder lekker dan gehoopt en we kunnen nog steeds geen leuke dingen buiten de deur doen. Heb jij ook last van een januaridip?

Waar december druk en gezellig is met de nodige feestdagen, is de daaropvolgende maand voor veel van ons behoorlijk uitzichtloos. Vooral nu we nog steeds in lockdown zitten en weinig leuke dingen kunnen doen. Dankzij deze tips voel je je meteen vrolijker. Een goed idee. Ook als je (nog) niet met een januaridip kampt. Want voorkomen is altijd beter dan genezen!

1. Investeer in een daglichtlamp

Mis je de zon en heb je het gevoel dat het nog pikdonker is als ’s ochtendsvroeg de wekker alweer irritant begint te piepen? Geen wonder dat je dan extra veel moeite hebt met opstaan. Zet in dat geval een zogeheten wake-up light naast je bed. Daarmee word je op een natuurlijkere manier wakker van het licht, in plaats van je elke ochtend een halve hartverzakking te schrikken. Door zo’n lamp maakt je lichaam bovendien meer serotonine aan – ook wel het gelukshormoon genoemd. Dat zorgt ervoor dat je voortaan wél met je goede been uit bed stapt.

2. Plan iets leuks

Van een weekendje weg met vriendinnen tot een high tea met je moeder. Iets leuks in het vooruitzicht hebben, zorgt ervoor dat de kans op een dip aanzienlijk vermindert. De truc is dat je iets hebt om naar uit te kijken. Dus boek die romantische midweek of ga alvast je vakantie plannen. Win-win: wie weet kun je nog een fijne vroegboekkorting meepakken.

3. Neem tijd voor jezelf

Omdat januari een grijze maand is, ben je vaak geneigd elke avond een activiteit te plannen. Maar dat vraagt behoorlijk wat energie. Neem daarom vaker tijd voor jezelf en doe een avond niets meer dan onder een dekentje kruipen op de bank met een goed boek. Of trakteer jezelf op je favoriete serie. Kop thee erbij en genieten maar.

4. Beweeg (buiten)

Sporten is en blijft een goede manier om je hoofd leeg te maken. En nee, dat hoeft echt niet met een heftige work-out in de sportschool. Als jij iemand bent voor wie een stevige wandeling beter werkt, is dat net zo gezond en goed voor je. Bovendien ben je dan meteen buiten, waardoor je je – dankzij de blootstelling aan daglicht – direct een stuk beter voelt. Laat die vitamine D maar binnenstromen!

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Het laatste nieuws
Beeld | iStock

Ook interessant