Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Tijd voor een januariboost: zó begin je het jaar fit en energiek

januariboost-nodig-zo-begin-je-het-jaar-fit-en-energiek.jpg

Herken je dat gevoel, dat je zo watterig uit de feestdagen kunt komen? Te veel gegeten en gedronken en je voelt je sipper dan anders. Tijd voor een januariboost! Wij hebben tips die je weer fit en energiek maken.

Met deze januariboost zorg je dat het nieuwe jaar positief start.

Mentale januariboost

Na de gezelligheid van de feestdagen, de leuke lichtjes, het lekkere eten en de lieve mensen om je heen, is het opeens: bám, het gewone leven begint weer. Helemaal niet gek dat je dan denkt: ik draai me nog even om. De donkere januarimaand help ook niet mee: zo’n 8 procent van de Nederlanders heeft in de wintermaanden last van een winterdipje door een tekort aan daglicht. Toch is het verstandig niet toe te geven aan die neerslachtige stemming, ook al ben je moe en heb je weinig energie. Maar ja, hoe dan? Vijf tips voor een mentale januariboost:

1. Het is belangrijk om voor structuur in je dag te zorgen. Ga op een vaste tijd naar bed en sta liefst vroeg op. Maar vroeg opstaan heeft weinig zin als je daarna nog uren blijft rondhangen in je pyjama. Spring daarom direct onder de douche en kleed je aan. Laat die grijze joggingbroek in de kast en kies voor een fleurige blouse.

2. Je dag wordt een stuk leuker als je een doel hebt, anders houd je een vervelend, leeg gevoel aan de dag over. Houd je doelen haalbaar en begin met kleine dingen: stofzuigen, boodschappen doen, post sorteren.

3. Vergeet niet regelmatig te eten, liefst goed vullende maaltijden die niet te veel koolhydraten (suikers) bevatten. Want daarvan stijgt je bloedspiegel waardoor je van die beruchte inzakkers krijgt en liefst weer in je bed gaat liggen knorren.

4. Ga tussendoor bewegen: fietsen of wandelen. Bewegen helpt sombere gevoelens aan te pakken en als je dat dan ook nog eens in de natuur doet, heb je dubbel tuk. Volgens Jolanda Maas, senior onderzoeker groen en gezondheid aan de VU in Amsterdam, stimuleert de natuur positieve mentale processen. Je ervaart minder gevoelens van verdriet en angst. “Als je door het bos loopt, hoef je even nergens aan te denken. Dan grijpt de natuur je aandacht, zonder dat je daarvoor moeite hoeft te doen.”

5. En last but not least: ga niet in je eentje in een hoekje zitten somberen, zoek juist gezelschap op, ook al heb je geen zin in mensen om je heen. Maak een face-to-face-afspraak en ga niet zitten scrollen op social media. Facebookposts van perfecte plaatjes in knusse kring van je buuf kunnen je júíst depressief en verdrietig maken.

Lees ook:
Geknoeid tijdens de feestdagen? Zo verwijder je die vervelende vlekken

Opgeblazen gevoel

Een opgeblazen gevoel is een signaal van je lichaam dat er iets uit balans is. Nou, dat kan wel kloppen. Al die heerlijkheden tijdens de feestdagen, en tussendoor snaai je zo een schaal kerstkransjes weg. En dan zit je op nieuwjaarsdag ook nog met de overgebleven appelflappen op schoot naar het skischansspringen te kijken. Vette voedingsmiddelen (gefrituurd of fastfood) vertragen de maag en dat kan je een vol gevoel geven. Goed nieuws: het ‘probleem’ kwam via de mond binnen en de oplossing ligt ook in wat je achter je kiezen stopt. Water drinken én vezelrijke voedingsproducten zorgen in combinatie voor een goed transport van voeding door je lichaam. Niks geen opstoppingen meer. En dat bolle, met gas gevulde buikje is ook passé. Twee dingen zijn essentieel: water en vezels. Maar waarom?

Waarom water?

Net als koffie onttrekt alcohol vocht aan je lichaam. Tijdens de feestdagen drinken de meeste mensen meer dan normaal. Ook omdat je waarschijnlijk ongezondere dingen hebt genuttigd, is het handig om je lichaam door te spoelen. Vermijd koolzuurhoudende dranken, want deze kunnen gasvorming veroorzaken. En laat vooral óók de drankjes staan waar suikervervangers in zitten: aspartaam bijvoorbeeld, vertraagt de werking van de darmen.

Waarom vezels?

Omdat ze essentieel zijn voor een goede darmwerking. Volgens gezondheidsgoeroe Jesse van de Velde moet je zorgen voor minimaal 30-40 gram voedingsvezels per dag. Dit krijg je binnen als je elke dag 200 gram groente, 2 stukken fruit, 5-6 sneetjes volkorenbrood en 200 gram volkorenpasta, volkorenrijst of aardappelen eet. Een product is ‘vezelrijk’ als het voedingsmiddel ten minste 3 gram vezels per 100 gram bevat of 1,5 gram per 100 kilocalorieën.

Lees ook:
Waarom vezelrijk eten zo belangrijk is voor je gezondheid

PS: ook wandelen is ook bij een opgeblazen gevoel een tovermiddel. Bewegen zorgt namelijk voor een goede darmwerking en helpt het verteringsproces. Twintig minuten doorstappen doet al wonderen!

Fysieke januariboost

Je wílt wel lekker meedoen in het nieuwe jaar, maar je lichaam zegt ‘effe niet’. Na de feestdagen lijkt je batterij wel leeg. Hoe krijg je die weer opgeladen? Vijf tips voor een fysieke januariboost:

1. Stop voorlopig met suiker en cafeïne. Ze peppen je even op, maar na een tijdje voel je je nóg futlozer dan voor die chocoladereep of koffie verkeerd. Zorg liever voor een stevig, vezelrijk ontbijt waar voldoende eiwitten in zitten (eitje erbij!). Zo zit je lang vol en blijft je energieniveau op peil. Tussendoor eet je een handje noten: een goede bron van vezels, eiwitten, B-vitamines en gezonde vetten. Ook een energiebooster.

2. Doe de blije baby-houding. Yoga heeft tal van gezondheidsvoordelen. Door je alleen al te concentreren op je ademhaling krijg je bakken met energie. Ook helpt het tegen stress, die waarschijnlijk een van de oorzaken is van je vermoeidheid. Je hoeft echt niet meteen je benen in je nek te leggen. Kijk op happywithyoga.com voor eenvoudige yogaoefeningen.

3. Luister naar muziek. Neuropsycholoog Erik Scherder werd beroemd door zijn wetenschappelijke bevinding: muziek stimuleert de aanmaak van dopamine in je hersenen. Dat is het gelukstofje waar je blije gedachten en gevoelens van krijgt én helpt bij het controleren van je bewegingen en doelgericht denken. Je komt er vanzelf door in actie!

4. Zit in het zonnetje. Of ga in elk geval naar buiten. Een paar minuten in de buitenlucht verbetert niet alleen je stemming, ook je geheugen en je vermogen nieuwe informatie op te nemen krijgt een oppepper. Moet je binnenblijven, schuif dan je gordijnen helemaal open om zo veel mogelijk zonnekracht binnen te laten.

5. Omring je met vrolijke mensen. Emoties neem je over van anderen, zo simpel is dat. Drink je koffie met iemand die alleen maar klaagt? Dikke kans dat je uitgeput huiswaarts keert. Negatieve mensen vreten energie. Van opgewekte mensen, die positief en ondernemend in het leven staan, krijg je energie. En dat kun je wel gebruiken voor jouw januariboost.

Foetsie conditie

Je was zo lekker aan het bewegen en toen gooiden de feestdagen roet in het eten. Terug naar af… Gelukkig kun je je conditie in een mum van tijd weer op peil brengen. Een methode om snel conditie (terug) te krijgen is de 7-minutenwork-out. Gewoon te doen in je huiskamer, tussen de bank en eettafel. Samen trainen leuker? Kijk dan eens op beweegmaatje.nl. Als je je hier inschrijft, word je gekoppeld aan iemand die in de buurt woont en ook meer wil bewegen.

Miauw, wat een kater!

Was dat likeurtje bij de koffie net iets te veel van het goede? Probeer de volgende dagen wat steviger te ontbijten en lunchen (mits je maag het aankan). Het liefst met eieren. Daarin zit het aminozuur cysteïne dat het stofje dat de kater veroorzaakt afbreekt. Bananen doen het ook goed; ze bevatten kalium, waarvan je door de alcohol een tekort hebt. Kalium en natrium reguleren de waterbalans in het lichaam, dat door de alcohol verstoord is geraakt. Ook vitamine C vermindert een kater. Tomaten bevatten zowel kalium als vitamine C. Dus na een tomatensalade huppel je weer vrolijk door de dag. Volgens onderzoeksprogramma Radar kun je trouwens beter wegblijven van de antikaterpillen en -drankjes die je prefab kunt kopen: die werken niet.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Dit artikel verscheen eerder in Margriet 2021-01. Dit nummer nabestellen? Dat kan via magazine.nl

Tekst | Alexander Hiskemuller
Beeld | Getty Images

Nu we allemaal meer thuis zitten, beginnen de dagen soms een beetje saai te worden. Daar hebben we iets leuks op bedacht: de Margriet Mini Challenge. Krijg dagelijks een inspirerende uitdaging voor thuis die je dag nét een beetje leuker maakt. Hoe? Simpel! Praat met Margriet via je Google Home óf de gratis Google Assistent op je telefoon of tablet. Klik hier om direct jouw eerste uitdaging te krijgen. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant