Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid Meest Gelezen

Is watermeloen gezond? 8 redenen om het vaker te eten

is-watermeloen-gezond-8-redenen-om-het-vaker-te-eten.jpg

Watermeloen is heerlijk verfrissend op een warme dag. Niet alleen als snack tussendoor, maar ook geroosterd op de barbecue of in een zomerse salade met feta. Maar is watermeloen gezond?

We zetten acht gezondheidsredenen van watermeloen voor je op een rij.

1. Watermeloen is gezond voor je stoelgang

Hoewel het misschien niet de beste bron van vezels is, is watermeloen wel heel gezond voor je stoelgang. De voedingsvezels die deze vrucht bevat zijn namelijk goed voor je darmen, vooral in combinatie met het vocht en de prebiotica die in watermeloen zitten. Prebiotica zijn een soort vezels die je gezonde darmbacteriën helpen groeien. Ze zorgen zo voor een goed werkend immuunsysteem, spijsvertering én een vrolijke gemoedstoestand.

2. Weinig calorieën, wél veel voedingsstoffen

Watermeloen is een gezonde snack: laag in suikers en calorieën, maar tóch boordevol gezonde voedingsstoffen. Zo bevat het een flinke hoeveelheid vitamine A en vitamine C, die je natuurlijke immuunsysteem versterken en goed zijn voor de gezondheid van je huid en haren.

Lees ook:
Pas déze vijf eenvoudige ochtendgewoontes toe voor gezonde darmen

3. Het verlaagt je bloeddruk

Last van een te hoge bloeddruk of slechte bloedcirculatie? Dan schijnt watermeloen eten te kunnen helpen. Er zit namelijk het stofje L-citrulline in, een natuurlijk aminozuur dat je bloeddruk zou verlagen, door de bloedvaten te laten ontspannen.

Misschien grappig om te weten: om diezelfde reden zou watermeloen bij sommige mannen helpen als een soort natuurlijke Viagra. Door de L-citrulline neemt de bloedtoevoer naar de penis toe, waardoor erectieproblemen opgelost kunnen worden.

4. Watermeloen is gezond bij spierpijn

Datzelfde stofje, L-citrulline, helpt ook bij sporters. Die krijgen namelijk minder last van verzuring en spierpijn als ze watermeloen eten voor het sporten. Deze stof zou helpen om de spieren beter te laten ontspannen en de functie van de lever versnellen, waardoor afvalstoffen sneller afgevoerd worden.

5. Het helpt je gehydrateerd te blijven

De naam zegt het natuurlijk eigenlijk al: watermeloen bevat veel water. Per 100 gram watermeloen zit er maar liefst 92 gram water in. Zo krijg je dus op een makkelijke manier flink wat vocht binnen. En dat water gezond is, weten we natuurlijk allemaal: het is goed voor je huid, stoelgang, stofwisseling, organen en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Lees ook:
Deze dingen kun je het beste eten om gehydrateerd te blijven

6. Het zit vol antioxidanten tegen verschillende ziekten

Watermeloen blijkt één van de beste bronnen te zijn van lycopeen, een soort antioxidant. Lycopeen heeft heel wat functies. Zo kan het allergische reacties verminderen en de opkomst van slechte cellen in je longen voorkomen. Ook beschermt het tegen verschillende soorten kanker en verkleint het de kans op diabetes type 2 en hartaandoeningen. Vaker wat watermeloen eten dus, om gezond te blijven.

7. Verrassend, maar waar: het beschermt je huid tegen de zon

Weinig zo verfrissend als een stuk watermeloen op een warme dag. En het blijkt ook nog eens heel goed te zijn voor je huid in de zon! Niet alleen zit het vol met antioxidanten én vitaminen, watermeloen bevat ook nog eens heel veel water. Die combinatie helpt je huid om een soort natuurlijke afweer te vormen tegen verbranding. Natuurlijk blijft insmeren met een goede zonnebrandcrème wel belangrijk.

8. Watermeloen is gezond bij het afvallen

Het antwoord op de vraag ‘is watermeloen gezond’ weet je inmiddels wel, maar het blijkt ook nog te kunnen helpen bij gewichtsverlies voor mensen met overgewicht of obesitas. Onderzoekers lieten twee groepen proefpersonen dezelfde hoeveelheid calorieën eten: de ene groep in de vorm van watermeloen, de andere kreeg koekjes.

Wat bleek? De deelnemers die watermeloen kregen zaten langer vol en hadden minder zin in andere zoete snacks. Ook verloren de watermeloen-eters meer gewicht dan de proefpersonen die koekjes kregen, verloren ze meer centimeters in buikvet en hadden ze gezondere bloedwaarden. Mooi meegenomen, toch?

Bron | Health, Voedingscentrum
Beeld | Getty Images

Margriet Podcast Onder Artikelbeeld

Nieuw op Margriet.nl: ‘Mijn verhaal’ de podcast. In deze indrukwekkende tiendelige podcastserie gaan we in gesprek met vrouwen met een bijzonder verhaal. Gesprekken over verlies, bijzondere liefdes en eindelijk jezelf kunnen zijn. Beluister vanaf 19 mei iedere woensdag een nieuwe aflevering op Margriet.nl/podcast.

Ook interessant