Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Is (volkoren) ontbijtkoek gezonder dan andere koek?

ontbijtkoek.jpg

Zin in een koekje bij de koffie? Ontbijtkoek bevat veel minder vet en vaak meer vezels dan andere koekjes. Toch krijg je er vaak meer calorieën mee binnen dan met een gewoon koekje. Sommige mensen kunnen er ook winderig van worden.

Het gezonde imago van ontbijtkoek is vooral te danken aan het feit dat het vetarm is: gemiddeld bevat het maar anderhalf procent vet, heel erg weinig als je het vergelijkt met andere koeksoorten. Daardoor valt het aantal calorieën ook wel mee. Zo bevat één plak ontbijtboek zo’n 92 kilocalorieën – een stuk minder dan er bijvoorbeeld in een stroopwafel zitten (130 kcal). Maar dan moet je er geen dikke laag roomboter op smeren.

Suikervrije ontbijtkoek

Dat maakt ontbijtkoek natuurlijk niet gezónd. Bijna de helft van gewone ontbijtkoek (veertig procent) bestaat namelijk uit suiker. Met één plakje ontbijtkoek krijg je meer suiker binnen dan met een bastognekoek. Tegenwoordig bestaat er ook ontbijtkoek met minder suiker, of waarvan alle suiker zelfs helemaal is vervangen door zoetstof, zoals xilitol. Dit scheelt twintig kilocalorieën per plakje. Wel krijg je er nog altijd meer calorieën mee binnen dan met een bastognekoekje of zelfs een chocoladebiscuitje, want die zijn een stuk kleiner. Of je moet een héél dun plakje suikervrije ontbijtkoek afsnijden.

Is dat wel gezond, met zoetstof?
Xylitol is een zoetstof die van nature voorkomt in de vezels van veel soorten groente en fruit. De zoetstof is decennia lang getest op veiligheid en lijkt een stuk gezonder dan suiker dat je bloedsuikerspiegel omhoog stuwt. Met veertig procent minder calorieën word je er ook minder dik van. Omdat xylitol bij het eten nauwelijks wordt omgezet in zuur is het bovendien minder slecht voor je tanden dan suiker. 

Meer vezels

Er is wel een andere reden waarom je misschien beter voor ontbijtkoek dan voor een gewoon koekje zou kunnen kiezen: het bevat namelijk meer vezels. En die houden je darmen lekker aan het werk. Dan moet je wel de volkoren variant nemen, want gewone ontbijtkoek is – net als de meeste gewone koekjes – gemaakt van overwegend rogge- en tarwebloem, en daar zitten nog nauwelijks vezels in. Volkoren ontbijtkoek is wel vezelrijk.

Sommige vezels kunnen juist darmklachten geven

Merk je juist dat je vaak lást van je buik of darmen krijgt als je een plakje volkoren ontbijtkoek hebt gegeten? Dan kan het zijn dat je niet zo goed tegen bepaalde vezels kunt. Aan veel ‘vezelrijke’ ontbijtkoeksoorten worden namelijk extra vezels zoals oligofructose of inuline toegevoegd. Dit zijn vezelachtige stoffen die van nature in groenten zoals witlof en uien zitten. Vezels hebben de naam gezond te zijn, maar sommige mensen met gevoelige darmen, of met spastische darmklachten, kunnen er juist een opgeblazen gevoel of andere darmongemakken van krijgen. Heb jij ook regelmatig last van een opgeblazen buik? Schrap dan deze vezels eens van je menu. 

Welke vezels zitten erin?
Als op de ingrediëntenlijst van een vezelrijke ontbijtkoek nog steeds ‘roggebloem’ als belangrijkste ingrediënt genoemd wordt, dan zijn er waarschijnlijk extra vezels aan de ontbijtkoek toegevoegd. In bloem zitten namelijk nauwelijks vezels. Als het eerste ingrediënt ‘(rogge)volkorenmeel’ is, dan komen de vezels uit het meel. Deze koeken smaken wat stugger, maar mogelijk krijg je hiervan minder last van je darmen.

Calorieën in koekjes

Plakje gewone ontbijtkoek (zonder boter): 92 kcal
Plakje suikervrije ontbijtkoek: 72 kcal
Bastognekoekje: 49 kcal
Biscuit, Digestive: 73 kcal
San Fransico-bescuit: 35 kcal
Chocoladebiscuit: 49 kcal
Bokkenpootje, klein: 45 kcal
Kletskop: 40 kcal
Café noir: 42 kcal
Maria biscuit: 26 kcal
(bron: Caloriechecker Voedingscentrum)

Meer over ‘Zin en onzin in de supermarkt’

Voor dit artikel hebben we onder andere het boek Zin en onzin in de supermarkt van culinair journalist Loethe Olthuis geraadpleegd. Hierin beantwoordt zij allerlei vragen over voeding. Bijvoorbeeld of je beter sojamelk kunt drinken dan gewone koeienmelk, en of voorgesneden groenten oké zijn. Het boek verscheen 30 mei 2017 bij uitgeverij Nieuw Amsterdam en is te koop voor € 24,99 euro.

Beeld | iStock

Ook goed om te weten

Ook interessant