Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Hoe gezond is thee écht? Dit zijn de positieve en mogelijk negatieve effecten

thee-gezond.jpg

We drinken een hoop thee, gemiddeld zo’n drie koppen per dag. Maar hoe gezond is thee eigenlijk? En maakt het nog uit of je groene, zwarte of kruidenthee kiest? We hebben de voor- en nadelen van thee voor je op een rijtje gezet. 

Van de kans op een beroerte, bloeddrukproblemen tot kanker: dit zijn de feiten en fabels over de gezondheid van thee.  

Soorten thee  

Er bestaan verschillende soorten thee, maar al die variaties zijn wel van dezelfde theeplant gemaakt, namelijk de Camellia sinensis. Van de gedroogde bladeren wordt zowel zwarte als groene thee gemaakt, maar bijvoorbeeld ook vruchtenthee. Kruidenthee is daarmee ook geen officiële thee, maar een aftreksel van gedroogde planten, specerijen of kruiden. Voorbeelden hiervan zijn rooibosthee, pepermuntthee, zoethoutthee en kamillethee. 

Zo gezond is thee

Goed nieuws voor de theeleuten onder ons: thee is namelijk grotendeels harstikke gezond voor je. Het Voedingscentrum raadt daarom ook aan dagelijks drie kopjes zwarte of groene thee te drinken. Zo blijkt namelijk dat zowel groene als zwarte thee de kans op een beroerte verkleinen en dat drie koppen groene thee of vijf koppen zwarte thee je bloeddruk verlagen. Daarnaast schijnen drie koppen groene thee per dag ook het LDL-cholesterol te verlagen. En vier kopjes zwarte of groene thee verkleinen mogelijk het risico op diabetes type 2.

In thee zit bovendien fluoride, dat goed is voor je tanden, en mangaan, dat helpt bij het leveren van energie en sterke botten. Daarnaast bevat het flavonoïden. Flavonoïden zijn antioxidanten, die allerlei positieve effecten op je gezondheid zouden moeten hebben. Het zou zelfs kunnen beschermen tegen kanker. Toch is hier volgens het Voedingscentrum nog onvoldoende bewijs voor.

Niet alleen maar gezond 

Thee brengt dus veel positiefs met zich mee, maar er zijn ook wat kleine kanttekeningen te noemen. Tannines in thee zorgen bijvoorbeeld dat mineralen zoals ijzer en calcium binden, waardoor ze niet meer opgenomen kunnen worden in de darmen. Maar bij een gevarieerd dieet hoeft dit geen noemenswaardig effect te hebben.

Er zit ook cafeïne in veel theesoorten. Dit kan je concentratie verbeteren en vermoeidheid verdrijven, net zoals koffie. Maar bij te veel cafeïne kun je rusteloos worden en hoofdpijn, angstgevoelens, of slaapproblemen krijgen. Wat precies te veel is, dat verschilt volgens het Voedingscentrum sterk per persoon. Gemiddeld kun je ongeveer 400 milligram cafeïne per dag innemen, zonder negatieve klachten te ervaren. In één kopje thee zit gemiddeld 30 milligram cafeïne. 

Prikkelbare darmsyndroom

Daarnaast kan veel theedrinken bij mensen met het prikkelbare darmsyndroom (PDS) de darmklachten verergeren. Indien je klachten blijven aanhouden, kun je het best de huisarts raadplegen. 

Lees ook:
Gooi je theezakjes niet weg, want dít kun je ermee doen

Het juiste tijdstip om thee te drinken

Om thee echt gezond te houden, kun je dit het best niet op een lege maag drinken. Hierdoor kan je maag verkeerd reageren op de dosis cafeïne. En ook laat in de avond doet thee met cafeïne niet veel goeds. In dat geval kan de cafeïne je nachtrust verstoren. Ga ’s avonds dus liever voor een cafeïnevrije thee.

Drink ook water

Als echte theeleut denk je misschien twee vliegen in één klap te slaan: je krijgt (warm) water binnen én je kunt genieten van je favoriete theesmaak. Maar thee zorgt er ook voor dat je nieren meer water afgeven. Daarom is het belangrijk om naast thee ook water te blijven drinken om goed gehydrateerd te blijven.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.      

Bron | Het Voedingscentrum, Gezondheidsnet, Het Laatste Nieuws
Beeld | Getty Images

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant