Gezondheid

Is soja slecht voor je? Zóveel is hier van waar

soja.jpg

Soja is voor veel vegetariërs en veganisten een geliefde vleesvervanger, aangezien het veel eiwitten bevat. Maar er wordt steeds vaker gezegd dat dit product helemaal niet goed voor je is. Dus is het nou een feit of een fabel?

De vork zit iets genuanceerder in de steel dan gedacht.

Soja

Allereerst, wat is soja? Het is een peulvrucht die tot dezelfde familie behoort als bijvoorbeeld andere peulvruchten zoals de erwt en lupine. In de peulen zitten kleine boontjes, waar de welbekende sojaproducten van gemaakt worden. Denk hierbij aan tofu, tempeh of sojaolie.

Hormoonhuishouding

Kwade tongen beweren dat soja helemaal niet gezond is, en bijvoorbeeld een nare invloed op je hormoonhuishouding heeft. Voedingsdeskundige Sophia van Sorgen verklaart aan Women’s Health waar dit argument vandaan komt: “Het bevat phyto-oestrogenen. Ons lichaam beschouwt deze als natuurlijke oestrogenen.”

Menstruatieproblemen

Ze vervolgt: “Bij mannen kan dit leiden tot een schommelende testosteronspiegel, onvruchtbaarheid, afname van spermacellen en een verhoogde kans op kanker. Bij vrouwen kan het oestrogeendominantie veroorzaken, wat weer gelinkt wordt aan onvruchtbaarheid, menstruatieproblemen en het risico op kanker en dan met name borstkanker.”

Maar laten we ook dit iets nuanceren, want het Wereld Kanker Onderzoek Fonds heeft bijvoorbeeld een belangrijk rapport gepubliceerd over de effecten van verschillende voedingspatronen bij patiënten met borstkanker. Zij concludeerden dat patiënten met borstkanker soja kunnen eten zonder risico’s.

Gefermenteerde soja

Nu houdt dit niet in dat de vleesvervanger per definitie slecht is, al schijnt de gefermenteerde versie, tempeh, wel gezonder te zijn. Door het fermenteren schijnen giftige stoffen en antinutriënten, die van nature aanwezig zijn, te worden vernietigd. Af en toe wat soja eten kan dus geen kwaad, maar dagelijks eten raadt van Sorgen af.

Zolang je gevarieerd eet met veel groente en fruit hoeft dit dus helemaal geen probleem te zijn, want het eten van peulvruchten wordt juist ook door diëtisten en instanties als het Voedingscentrum geadviseerd. Fytaat (wat in niet-gefermenteerde soja voorkomt) komt uiteindelijk slechts in hele kleine hoeveelheden voor in sojaproducten (mede door het productieproces waarbij verhitting van de sojaboon plaatsvindt) en heeft daarom geen belangrijke invloed op de absorptie van mineralen zoals vitamine D, ijzer en calcium.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.   

Bron | Women’s Health
Beeld | iStock

Ook interessant