Gezondheid

Rijst of quinoa: wat is de meest gezonde keuze?

rijst-of-toch-quinoa-wat-is-de-meest-gezonde-keuze.jpg

Een aantal jaar geleden was het er ineens: quinoa. Sindsdien is dit dé populaire gezonde basis voor maaltijden en salades, en is rijst (voor sommigen) van de troon gestoten. Maar waar zitten de verschillen eigenlijk?

Is quinoa niet voor niets zo populair, of is de hele hype eigenlijk onzin?

Quinoa

Quinoa is met name populair geworden omdat het veel proteïne en vezels bevat, en daardoor snel vult. De vezels in quinoa verkleinen het risico op hart- en vaatziekten en slecht cholesterol. Proteïne is goed voor je spieren en immuunsysteem. Bovendien zitten er verschillende antioxidanten en mineralen in quinoa die goed zijn voor de gezondheid. Kortom: niet slecht om in je keukenkastje te hebben staan!

Hier zijn alle voedingswaarden van een kopje quinoa (106 gram) op een rij:

  • Calorieën: 375
  • Vet: 6,5 g (0,7 verzadigd)
  • Koolhydraten: 60,6 g
  • Vezels: 7,4 g
  • Eiwit: 14,9 g

Is rijst gezond?

Tijdens de quinoagekte begon iedereen voedingsmiddelen als rijst en aardappelen ineens te verafschuwen. Maar dat is niet geheel terecht. Als we antwoord willen op de vraag hoe gezond rijst is, moeten we vooral kijken naar de verschillende soorten rijst. Bruine rijst is namelijk een stuk beter voor je dan witte rijst. Bruine rijst bestaat voornamelijk uit de schil van de rijstpit, en deze bevat meer voedingsstoffen en antioxidanten dan witte rijst.

Witte en bruine rijst

Dat maakt witte rijst niet per se slecht voor je, er zitten alleen een stuk minder goede voedingsstoffen in. Dit komt doordat de schil bij witte rijst mist, en dat is juist het gezonde deel. Hierdoor bevat witte rijst ook een stuk minder vezels, en vult het minder goed. Daarom kun je van witte rijst over het algemeen meer eten dan van quinoa, en dat is waarom mensen denken dat quinoa een betere keuze is wanneer je wilt afvallen.

Dit zijn de voedingswaarden van een kopje gekookte witte rijst (128 gram):

  • Calorieën: 205
  • Vet: 0,3 g (0,1 g verzadigd)
  • Koolhydraten: 45 g
  • Vezels: 1 g
  • Eiwit: 4 g

En dit zijn de voedingswaarden van een kopje gekookte bruine rijst (128 gram):

  • Calorieën: 218
  • Vet: 2 g (0,1 g verzadigd)
  • Koolhydraten: 46 g
  • Vezels: 4 g
  • Eiwit: 5 g

En de winnaar is…

We kunnen dus concluderen dat beide rijst en quinoa niet ongezond zijn, maar dat quinoa toch echt beter uit de bus komt qua voedingswaarden. Quinoa is een stuk vullender en zal meer voor je lichaam doen dan rijst. Ga je toch liever voor rijst? Kies dan altijd de bruine versie, óf voeg genoeg ingrediënten toe die de maaltijd gezond en gevarieerd maken.

Bron | Women’s Health
Beeld | iStock

Alles weten over een gezonde en gevarieerde voeding, met 54 lekkere recepten? Je vindt het in de Margriet Lekker Eten special die je hier kunt bestellen.

 

Ook interessant