Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Is muesli gezond? De voor- en nadelen van deze ontbijtgranen op een rij

is-muesli-gezond-de-voor-en-nadelen-van-deze-ontbijtgranen-op-een-rij.jpg

Ontbijtgranen hebben best een gezond imago, maar blijken dat helemaal niet altijd écht te zijn. We zetten de voor- en nadelen van muesli voor je op een rij en geven meteen antwoord op de vraag: is muesli gezond?

Een tipje van de sluier: muesli is zo slecht nog niet, zolang je de juiste variant weet te vinden.

Wat is muesli?

Muesli, ontbijtgranen, granola, cruesli: allemaal termen die we regelmatig door elkaar gebruiken, terwijl ze toch écht stuk voor stuk wat anders betekenen. Als we het over muesli hebben, bedoelen we de ‘ouderwetse’ variant: een mix van verschillende (volkoren) granen, zoals haver, tarwe en gerst. Daaraan kunnen bijvoorbeeld wat noten, rozijnen of zaden toegevoegd zijn.

‘Echte’ muesli herkennen

Hoe herken je traditionele muesli? Bij het kopen van muesli kun je het beste op déze vier dingen letten:

  • Het is gemaakt van volkoren granen: dat zijn bijvoorbeeld volkoren havervlokken, volkoren tarwevlokken of volkoren gerstvlokken. Cornflakes of gepofte rijst vallen hier bijvoorbeeld niet onder, en deze bevatten vaak toegevoegde suikers.
  • Als je kijkt naar de ingrediëntenlijst zit er niet meer dan 20 procent gedroogd fruit in. Bij voorkeur gaat het dan ook nog om ongezoet fruit, waar dus geen extra suikers aan toegevoegd zijn.
  • Niet meer dan een kwart van de muesli bestaat uit noten. Hoewel noten gezonde vetten bevatten, zijn ze ook calorierijk. Daardoor kun je ze beter met mate eten.
  • Er zitten geen extra toevoegingen in de muesli: geen chocolade, kokos of andere smaakjes.

Gezondheidsvoordelen van muesli

Ga je voor een muesli zoals hierboven geschreven? Dan heeft dat een aantal voordelen die ervoor zorgen dat de muesli gezond is. We zetten ze op een rij:

  • Muesli van volkoren granen bevat veel vezels en die zijn héél gezond voor ons lichaam. Ze helpen bijvoorbeeld bij een goede spijsvertering en stoelgang en zorgen ervoor dat je lang een verzadigd gevoel hebt.
  • Volkoren granen bevatten daarnaast ook zogenoemde langzame koolhydraten. Die zorgen samen met de vezels voor een langdurig vol gevoel én dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft.
  • Volkorenproducten hebben daarnaast ook nog bewezen effect bij het verkleinen van de kans op bepaalde aandoeningen: hartziekten, diabetes type 2 en darmkanker.

De nadelen van muesli

Heeft muesli – naast die voordelen die ervoor zorgen dat het gezond is – ook nadelen? Als je voor een echt gezonde variant gaat, zoals we hierboven besproken hebben, zijn die beperkt. Mensen die een glutenintolerantie hebben kunnen het beter laten staan, net als mensen met een andere allergie voor één van de ingrediënten van deze soort ontbijtgranen. Toch zijn er wel een paar andere nadelen van muesli waar je snel in kunt trappen. Denk aan:

  • Portiecontrole: omdat muesli een gezond imago heeft, is de kans groot dat je een te grote portie eet. Daardoor eet je wellicht onbewust veel koolhydraten en calorieën. Een portie muesli is volgens het Voedingscentrum zo’n 40 tot 45 gram voor een volwassene.
  • Er zijn veel ongezonde mueslisoorten op de markt. Je moet dus altijd goed de etiketten lezen om te ontdekken welke wel goed voor je zijn.

Om de nadelen van het eten van muesli te voorkomen, komen we weer terug op het kiezen óf zelf maken van de juiste variant, zoals we eerder beschreven hebben. Als je het pak wat bij jou in de kast staat omdraait, zou je namelijk best weleens kunnen schrikken. In jouw ‘gezonde’ muesli, granola of cruesli zit mogelijk véél meer suiker, calorieën en vet dan je verwacht, omdat het bijvoorbeeld geroosterd is in siroop of honing, omdat er enorm veel noten in zitten of omdat er onnodige toevoegingen in zitten.

Lees ook:
7 ‘gezonde’ voedingsmiddelen die eigenlijk juist junkfood zijn

Is muesli gezond?

Nu we de voor- en nadelen van muesli onder elkaar gezet hebben, kunnen we de vraag waar we het eerder over hadden beantwoorden: is muesli gezond? Het antwoord daarop kan verschillen. Ga je voor een klassieke variant met volkoren granen, zonder toegevoegde suikers, met een beperkte hoeveelheid gedroogd fruit en niet meer dan 25 procent aan noten en zaden? Dan kun je stellen dat de muesli die je eet gezond is. Vooral wanneer je dit combineert met bijvoorbeeld halfvolle yoghurt of halfvolle melk, kan dit een gezond ontbijt zijn.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Voedingscentrum, Consumentenbond
Beeld | Getty Images

Ook interessant