Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Van mais uit blik tot popcorn: hoe gezond is mais?

is-mais-gezond.jpg

Mais bestaat er in allerlei soorten en maten: van geroosterde maiskloven met een beetje boter van de barbecue tot aan gepofte popcorn. Mais heeft een zoetige smaak en daarmee rijst ook de vraag: is mais wel zo gezond?

We leggen het je uit. 

Is mais gezond?

Mais is eigenlijk een graansoort, maar we eten ‘m vaak als groente. De variant die we doorgaans gebruiken is suikermais, en herken je aan de zoete smaak. Daardoor vraag je je misschien af: is mais wel zo gezond? Net als andere granen en graanproducten zit er in mais koolhydraten, eiwitten, vezels en vitamine B. Mais bevat vooral veel vitamine B1, wat goed is voor je hart en zenuwstelsel. Daarnaast zit er vitamine B2 en B3 in, die goed zijn voor je energielevel en een gezonde huid. Ook de vitamine B5 in mais is goed voor je energie en helpt bij de opbouw en afbraak van vetten en eiwitten. Daarnaast zit er vitamine B6 in mais, dat goed is voor je afweersysteem en helpt de vitamine B11 bij de aanmaak van rode en witte bloedcellen. Naast vitamine B zitten er ook vitamine A en C in mais. 

Mineralen 

In mais zitten ook een aantal mineralen. Allereerst krijg je via mais magnesium binnen, dat onder andere goed is voor je spieren en botten. Ook zit er koper, zink en mangaan in mais die je afweersysteem ondersteunen en helpen bij de afbraak van eiwitten. Als laatste zit er in mais ijzer, dat helpt om rode bloedcellen aan te maken. 

Zetmeel 

In sommige maissoorten zit veel zetmeel. Dat is een koolhydraat. Als je een koolhydraatarm dieet volgt, dan is het dus niet heel verstandig om veel mais te eten. Echter is die dosis zetmeel wel weer goed voor een verzadigd gevoel, waardoor je minder snel te veel eet. Daarnaast zijn de vezels in mais ook belangrijk voor je spijsvertering. Hoewel er in mais ook onoplosbare vezels zitten blijft het volgens voedingsexpert Jennifer McDaniel van het Amerikaanse Academy of Nutrition and Dietetics goed voor je spijsvertering. Aan Huffpost legt McDaniel uit dat de vezels juist helpen bij de groei van goede darmbacteriën.

Lees ook: Slechte spijsvertering? Zó kunnen psylliumvezels deze klacht verhelpen

Suikers 

Doordat mais zo’n zoete smaak heeft, zou je misschien verwachten dat dit niet zo gezond is. Zeker als er op de verpakking staat dat het om suikermais gaat, kan er misschien een alarmbel bij je afgaan. Toch valt het met die suikers wel mee. In een banaan zit bijvoorbeeld 6 tot 8 gram meer suiker dan in eenzelfde portie aan mais. Je moet er natuurlijk niet te veel van eten, maar dat mais zoet van smaak is maakt ‘m daarmee niet ongezond. 

Hoe gezond is popcorn?

Natuurlijk is zoete en zoute popcorn weer een ander verhaal. Hoewel dit ook van mais wordt gemaakt, wordt hier het nodige zout of suiker aan toegevoegd. Daar wordt het natuurlijk een stuk ongezonder van, al is het nog steeds een beter alternatief dan een zak chips. Door de vezels in mais raak je door popcorn namelijk sneller verzadigd. Als je geen kant-en-klare popcorn koopt, maar deze zelf maakt en slechts een klein beetje zout toevoegt, dan kan het zelfs nog best een gezonde snack blijven.

Bron | Voedingscentrum, Runnersworld, Huffpost, Libelle.be, De Hippe Vegetariër
Beeld | Getty Images

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant