Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Is kwark gezond? Dit zijn de voor- en nadelen van dit zuivelproduct

is-kwark-gezond-dit-zijn-de-voor-en-nadelen-van-dit-zuivelproduct.jpg

‘Is kwark gezond?’ is een vraag die je vast weleens gesteld hebt. De bakjes van deze witte kaassoort (ja echt, kwark is kaas!) vliegen uit de winkels. Sporters eten het graag voor de eiwitten, het is populair bij een koolhydraatarm dieet en sommige mensen vinden het simpelweg gewoon heel lekker.

We zetten de voor- en nadelen van kwark op een rijtje, om uit te zoeken of kwark gezond is.

Wat is kwark?

We noemen kwark vaak in één zin met yoghurt, maar eigenlijk is het iets heel anders. In tegenstelling tot yoghurt is kwark officieel namelijk een kaassoort. Dat betekent dat de kwark gemaakt wordt van melk, stremsel en melkzuurbacteriën. Yoghurt is daarentegen gewoon met bacteriën gefermenteerde melk, dus iets heel anders. Kwark is de laatste paren jaren steeds populairder geworden, voornamelijk door de grote hoeveelheid eiwitten en de kleine hoeveelheid koolhydraten in het product.

In grote lijnen kun je kwark indelen in magere, halfvolle en volle kwark. Magere kwark heeft vaak minder dan 2 procent vet en volle kwark ongeveer 8 procent. Halfvolle kwark zit – je raadt het al – daar vaak tussenin. Qua calorieën scheelt het ook flink: volle kwark bevat vaak twee keer zo veel calorieën als magere kwark. Het hangt dus af van je doelen voor welke variant je het beste kunt gaan.

Voordelen van kwark

Het is niet voor niets dat kwark zo populair is, blijkt wel als we naar de volgende voordelen van het eten van dit zuivelproduct kijken. Of je nu spieren wilt kweken, af wilt vallen of gewoon op zoek bent naar een koolhydraatarme snack; kwark is vaak heel geschikt. We zetten een paar voordelen op een rij:

1. Kwark bevat veel eiwitten

Één van de grootste en bekendste voordelen van het eten van kwark is dat je veel eiwitten binnenkrijgt wanneer je het eet. Dat kwark zo vol zit met eiwitten, komt omdat deze bij het bereidingsproces ‘samenklonteren’ en zorgen voor de dikke textuur. Om even een beeld te schetsen: gemiddeld zit er ongeveer 9 kwam eiwitten per 100 gram kwark. Als je een magere naturelvariant kiest is dat slechts 50 calorieën, dus is het een low calorie manier om veel eiwitten binnen te krijgen. In 100 gram volle kwark zitten evenveel proteïnen, maar ongeveer 120 calorieën per honderd gram.

2. Lang een vol gevoel

Helemaal mooi meegenomen is dat die eiwitten ook nog eens caseïne-eiwitten zijn. Die neemt je lichaam langzamer op dan veel andere eiwitten. Daardoor heb je lang een verzadigd gevoel na het eten van kwark, bijvoorbeeld handig als je het gebruikt als avondsnack of voor het sporten.

3. Er zit veel calcium in kwark

Net als veel andere zuivelproducten zit kwark vol met calcium. En daar zijn je botten héél blij mee. Wanneer je te weinig calcium binnenkrijgt, kunnen je gebit en botten schade oplopen. Op latere leeftijd heb je zelfs een grote kans op botontkalking, als je in je jongere jaren geen calcium eet. Daarnaast helpt calcium bij het transport van belangrijke stoffen in het lichaam en gaat het bloedstolling tegen. Met een bakje kwark zit je al snel aan de helft van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calcium.

4. Het kan helpen bij aankomen én afvallen

In magere kwark zit een relatief lage hoeveelheid calorieën, maar het zit wel vol eiwitten en andere stoffen die goed zijn door je lichaam. Door al die proteïnen kan kwark daarom goed zijn om te eten tijdens het afvallen. Bijvoorbeeld als ontbijtje, maar ook als snack net voor je naar bed gaat of als tussendoortje. Maar wil je liever aankomen? Dan kun je beter gaan voor volle kwark. Met name als je veel sport en geen gewicht wilt verliezen of juist extra spiermassa wilt opbouwen, is kwark een goed product om gezond aan je calorieën te komen.

Lees ook:
7 ‘gezonde’ voedingsmiddelen die eigenlijk juist junkfood zijn

Nadelen van kwark

Maar hoewel het eten van kwark zorgt voor een flinke dosis eiwitten, calcium en B-vitaminen en dus best gezond is, heeft het ook een aantal nadelen. Ook blijkt dat niet élke soort kwark echt gezond is. We zetten een paar nadelen van kwark op een rij.

1. Toegevoegde suikers in kwark

Meestal is kwark wel gezond, maar dan kun je wél het beste voor een zo puur mogelijke variant gaan. Omdat kwark zo populair is, is het inmiddels in flink wat smaakjes te krijgen: van peer tot vanille, van chocolade tot sinaasappel. En die soorten kwark zijn helaas een stuk minder goed voor je. Ze bevatten vaak veel extra suikers en andere toevoegingen die je lichaam niet echt vrolijk maken. Je kunt dus het beste gaan voor een naturelvariant, en afhankelijk van je doelen kun je kiezen voor mager of vol. Ook onderling zitten daarin vaak nog verschillen in calorieën en koolhydraten, dus leer vooral hoe je een etiket moet lezen om de gezondste kwark uit te kiezen.

2. Lactose-intolerantie

Ongeveer een op de acht Nederlanders is lactose-intolerant en voor hen is een bak kwark een stuk minder goed. Lactose is een melksuiker die van nature voorkomt in zuivelproducten, waaronder dus ook kwark. Voor hen is het eten van kwark een minder goed idee. Ondanks de goede hoeveelheid eiwitten, vitaminen en mineralen zorgt de lactose namelijk voor vervelende symptomen. Denk aan buikpijn, diarree, winderigheid en huiduitslag.

Is kwark gezond?

Als je niet lactose-intolerant bent en gaat voor een naturelvariant van kwark, is kwark zeker wel gezond te noemen. Het zit vol goede eiwitten, bevat calcium én helpt je extra vitamine B2 binnen te krijgen. Wil je graag wat kilo’s kwijt, dan is magere kwark een goed idee. Als je juist wel wat extra calorieën kunt gebruiken of een romige kwark wilt, kun je beter voor volle kwark gaan.

Bron | Consumentenbond, Fitchef, Manners, Voedingscentrum
Beeld | Getty Images

ME1

Margriet Extra: Fit & Slank ligt nu in de winkel! Met in deze special: een compleet fitplan voor een frisse start, 38 slanke recepten, persoonlijke verhalen, work-outs voor binnenblijvers en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant