Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Is koffie slecht voor je? Deze effecten hebben je dagelijkse bakkie op je gezondheid

is-koffie-slecht-voor-je-deze-effecten-heeft-het-op-je-gezondheid.jpg

Zonder er al te veel bij na te denken, drinken velen van ons dagelijks een bak koffie (of twee, of vier). Maar wat doet dat eigenlijk met je lijf? We vertellen je alles over de effecten van het zwarte goud. En: is koffie slecht voor je gezondheid?

Aan het drinken van van deze heerlijke drank zitten zowel een aantal voor- als nadelen.

Gezondheidsvoordelen van koffie

Laten we beginnen met goed nieuws: koffie (zonder suiker) past gewoon in een eetpatroon volgens de Schijf van Vijf. We hebben allemaal zo’n anderhalve tot twee liter vocht per dag nodig, en koffie voorziet je lichaam van vocht. Gezonde volwassenen kunnen volgens het Voedingscentrum ongeveer 400 milligram cafeïne per dag nemen zonder negatieve effecten te ervaren, wat neerkomt op zo’n vier koppen per dag (overigens geldt voor kinderen, jongeren, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven een ander advies).

Ook zorgt het drinken van twee tot vier koppen koffie per dag voor een ongeveer 10 procent lager risico op hartziekten en een 10 procent lager risico op beroertes. Bij vijf koppen per dag heb je een 30 procent lager risico op diabetes type 2. En dat geldt niet alleen voor koffie met cafeïne, maar ook voor decaf. Dat zijn flink wat gezondheidsvoordelen!

Cafeïne

De belangrijkste werkende stof in je dagelijkse bakkie is cafeïne. Als je één à twee kopjes koffie per dag drinkt, heeft cafeïne een stimulerend effect. Ook het gevoel van vermoeidheid neemt hierdoor af. Je geheugen, alertheid en motivatie nemen daarentegen juist iets toe. Veel mensen denken dat cafeïne vochtafdrijvend werkt, maar dat is niet zo. Je lijf verliest niet meer vocht door koffie te drinken, maar cafeïne zorgt er wel voor dat vocht je lichaam sneller verlaat. Dit komt doordat het de nieren stimuleert.

Nadelen van koffie

Waar cafeïne een voordeel van koffie is, kan het ook meteen een nadeel zijn. Want als je meer drinkt dan de hierboven genoemde twee koppen per dag, betekent dat niet dat cafeïne een groter effect op je heeft. Het kan je zelfs tegen gaan werken, want een teveel aan cafeïne kan leiden tot hoofdpijn, beven, duizeligheid, prikkelbaarheid en hartkloppingen. Ook kan te veel cafeïne het moeilijk maken om in slaap te komen.

Als je graag koffie drinkt, maar geen nadelige effecten van de cafeïne wilt hebben, kun je je normale bakkie ook eens vervangen door een cafeïnevrije variant. In tegenstelling tot wat je zou denken, is deze drank echter niet volledig cafeïnevrij: er zit nog 2 tot 4 milligram cafeïne in. Maar dat is niets in vergelijking met een normaal kopje (85 milligram cafeïne).

Lees ook:
Dit wist je misschien nog niet over cafeïnevrije koffie

Cafestol

Een ander nadeel van koffie is dat de stof cafestol erin zit. Deze stof verhoogt het LDL-cholesterol, en een teveel hiervan vergroot de kans op een hartaanval of beroerte. Hoe je drankje is gezet, bepaalt hoe goed het is gefilterd en hoeveel van deze stof er dus in zit. Het maakt dus zeker verschil of je filterkoffie drinkt of bijvoorbeeld een French press. In het lijstje hieronder kun je terugvinden wat voor gehalte cafestol er in jouw favoriete koffie zit, en hoeveel koppen je het best maximaal kunt drinken op een dag:

  • Filterkoffie: laagste gehalte cafestol – maximaal 4 koppen per dag
  • Koffiepads: laagste gehalte cafestol – maximaal 4 koppen per dag
  • Oploskoffie: laagste gehalte cafestol – maximaal 4 koppen per dag
  • Perculator: laagste gehalte cafestol – maximaal 4 koppen per dag
  • Mokkapot (ook wel mokapot of Italiaanse koffiepot): matig gehalte cafestol – maximaal 2 tot 3 koppen per dag
  • Espresso: matig gehalte cafestol – maximaal 2 tot 3 koppen per dag
  • Koffiecups: matig gehalte cafestol – maximaal 2 tot 3 koppen per dag
  • Cafetière (ook wel French press): hoog gehalte cafestol – maximaal 1 kop per dag
  • Kookkoffie (ook wel Turkse of Griekse koffie): hoog gehalte cafestol – maximaal 1 kop per dag

Is koffie slecht voor je?

Wat betreft de vraag die we eerder stelden – is koffie slecht voor je? – kunnen we kort zijn: nee, deze drank is niet slecht voor je. Sterker nog: het heeft juist gezondheidsvoordelen. Maar het belangrijkst bij het drinken ervan is dat je goed in de gaten houdt dat je niet te veel koppen per dag drinkt.

Lees hier meer over koffie:
Déze acht feiten over koffie kende je waarschijnlijk nog niet
Kan koffie over de datum gaan? Dit wil je weten over de houdbaarheid
Hoe herken je een koffieverslaving, en hoe gevaarlijk is het?

Bron | Voedingscentrum, Consumentenbond,
Beeld | Getty Images

Ook interessant