Gezondheid

Je plas ophouden: slecht of niet?

woman-in-need-to-urinate.jpg

Soms moet je op een onhandig moment naar de wc. Je zit in de bioscoop, maakt een reis met de trein of je ligt al in bed en wilt niet onder de warme dekens vandaan. Dan houd je je plas op. Wat gebeurt er als je dat doet? En, ook niet onbelangrijk: is het slecht voor je?

Je blaas
Gedurende de hele dag, en nacht, druppelt er vocht vanuit je nieren in je blaas. Dit vocht noemen wij plas. Je blaas kan een beetje oprekken. Een lege blaas is klein, maar een volle blaas heeft een inhoud van zo’n 400 ml. Onder je blaas ligt je plasbuis, waar de plas doorheen loopt als de blaas vol is. Je bent nu ‘klaar’ om te plassen. Op dit moment voel je waarschijnlijk ook een sterke drang om naar het toilet te gaan. Als je je plas ophoudt, span je de sluitspier aan die dit buisje dicht houdt. Hoe lang je dit doet, kun je tot een zeker punt zelf bepalen. Maar uiteindelijk móét alle urine eruit. Gelukkig is onze blaas heel geschikt om een bepaalde tijd urine in op te slaan, anders zouden we de hele dag naar de wc moeten. Volwassenen moeten per dag gemiddeld vier tot acht keer naar het toilet om te plassen.

Bekkenbodemspieren
Als je blaas 150-200 ml vocht bevat, voel je al dat je naar de wc moet. Zit er 400-500 ml vocht in, dan wordt het ongemakkelijk om je plas op te houden. Je blaas kan genoeg oprekken om dit vocht vast te houden, maar natuurlijk niet oneindig. Met een liter vocht in je blaas ontstaat het risico op knappen. Maar zover zal het  bij de meeste mensen niet komen. De drang om te plassen zal voordat je op een liter zit, al zo groot zijn dat je het niet kunt tegenhouden. De spier die de urinebuis dichthoudt, is onderdeel van de bekkenbodemspieren. Deze spieren geven steun aan de blaas. Als we ze niet zouden hebben, komt er door hoesten, niezen, lachen of springen constant druk op de blaas en zouden we steeds plas verliezen.

De sluitspier van je urinebuis kan zwakker worden. Dit kan komen door het te lang ophouden van je plas, tot je het écht niet meer kunt ophouden. Ook als we te veel druk geven tijdens het plassen of als we plassen zonder goede ondersteuning, kan deze spier minder sterk worden. Als dit het geval is, kunnen je bekkenbodemspieren overactief raken, waardoor ontspannen niet meer lukt. Dit bemoeilijkt het plassen. Ook kun je last krijgen van een pijnlijke blaas of het gevoel dat je vaak naar de wc moet. Urineverlies is ook een gevolg, omdat je spieren niet meer goed kunnen sluiten om de plas tegen te houden.

Dus, doen of niet?
Om problemen op de lange termijn te voorkomen is het beter je plas niet op te houden. Zo kun je veel ellende helpen voorkomen. Luister naar je lichaam om te weten wanneer je naar het toilet moet. Onthoud wel dat je lichaam ervoor is gemaakt om je plas even op te vangen. En dat er dus zelfs speciale spieren zijn die je helpen je plas op te houden. Eventjes wachten met naar de wc gaan is dus niet zo erg, hier is je lichaam op gebouwd.

Bron: gezondheidsplein.nled.ted.com

Bekijk ook:

 

Dit vind je misschien ook interessant

Waarom douchen vrouwen warmer dan mannen?

5x gezonde herfstgroenten

Overgangsklachten: wel of geen hormoontherapie?

Ook interessant